Inca trail, politie begeleiding & amazonne jungle - Reisverslag uit Lima, Peru van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu Inca trail, politie begeleiding & amazonne jungle - Reisverslag uit Lima, Peru van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu

Inca trail, politie begeleiding & amazonne jungle

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

13 Juli 2008 | Peru, Lima

Hola iedereen

Alles gaat goed goed met ons, we hebben het bijna weer overleefd. Bedankt voor alle reacties.

Nog even over de 1 ste reactie van ons vorige bericht, het was juist de bedoeling dat we eten meenamen voor de mensen en geen geld, want dat kunnen ze weer voor verkeerde dingen gebruiken en ze waren er erg blij mee. we werden zelfs 3 x bedankt en omhelst, dus daar lag het niet aan hoor, maar in europa denken ze natuurlijk heel anders he!

Na ons verblijf in Puno, zijn we met de lokale bus door het prachtige Andes gebergte in Cusco terecht gekomen. Hier een trip geboekt naar De Sacred valley.

´s morgens weer vroeg op en via saxy woman, een inca ruine de vally ingereden. De 1ste stop was bij een lama / weef farm. Hier hebben we alle 4 lama (+kalfjes) soorten gezien. Waaronder de 4 de die we nog niet gezien hadden. 1 heeft nog een kleed gekocht voor 1200 euro, en lelijk, harstikke gek, haha. Daarna door gereden naar Pisac, hier hebben we een hele grote Inca ruine gezien. Erg interresant en mooi, als je de achtergrond er maar een beetje van weet.
Want de inca´s hebben hebben +/- 350 jr geleefd en waren met 12 miljoen en zijn verslagen door in eerste instantie 168 spanjaarden. Maar zij hadden vuurwapens. het heeft in totaal 38 jr geduurt.

Via een lokaal marktje naar het volgende stadje Ollantayambo gereden. Hier een andere ruine bekeken. Nog erg goed intact en ze hadden zelfs toen al een soort douches uitgevonden, met een afwaterings systeem vanuit de bergen. Op de terug weg gestopt bij een lokale bierbrouwerij. Mais bier gehad, niet te zuipen. het smaakt zoals je het ruikt op de boerderij. ook nog een vruchten bier gehad. gauw weer terug naar cusco en klaar maken voor de inca trail.

Om 4.45 opgestaan en weer 2 uur naar Ollantayambo gereden, hier onze dragers opgehaald en vertrokken naar de start. We mochten 6 kilo pp mee en een dagrugzak. we waren met 12 klimmers en we hadden 16 dragers (voor de tassen, tenten, tafels, keuken, eten ectr), 2 koks en 2 gidsen. De eerste dag liepen we eerst langs de rivier en daarna omhoog. om 16.30 en na 11 km + inca ruine bij de 1ste kampeer plaats. hier stonden onze tenten al klaar 12 bakjes water klaar om ons te wassen + een mannetje met keukenrol, echt geweldig. om 17 uur thee met verse popcorn en crackers. om 19 uur een 3 gangen dinner, (soep, vlees,rijst aardappels, saus en groente en toetje) heerlijk en dat gemaakt op 2 gasflessen. na een spelletje kaarten om 21 richting tent, want de dragers slapen of buiten (brr rond vriespunt) of in onze dinner tent.

rond 4.30 werden we gewekt, kopje coca thee en weer een teiltje water in de tent en om 5.30 waren we alweer aan het hiken met een zakje met snacks, want we moesten 17 km. We hadden een zware dag want we moesten vandaag 1200 meter klimmen in hoogte verschil. wij waren met the ateam al binnen 1.5 uur bij het ontbijt met pannekoeken, de dragers schrokken ervan, de rest was er een uur na ons. Na nog een uur het Death womens pass op 4250 meter hoogte bereikt, yes. Erg mooi uitzicht, maar ook erg vermoeiend ivm de hoogte en de dunne lucht. op de foto met de nederlandse vlag en weer door, maar nu tig honderd meter aan trappen naar beneden. ´s middags hadden we vrij. er onstond wat paniek omdat de peruanen gingen staken met het vervoer, treinen, bussen, taxies en zo.

De 3 de dag was heerlijk, 14 km via 2 inca ruines, maar wel weer op pad om 5.30. ik heb zelfs een heel stuk gerend. Na het ontbijt via het orginele inca trail, via het cloudy forrest, bamboe, besneeuwde bergtoppen en prachtige vergezichten naar de 3 de pass. Hierna moesten we 1 km via alleen maar stenen treden stijl naar beneden. daarna nog de 1 na mooiste ruine gezien en een biertje gedronken en douche gehad, want er was wat te doen op deze plek.

om 3.40 opgestaan, want we moesten nog 7 km hiken naar de sun gate van Machu picchu, om de zon op te zien komen. En na even wachten verdwenen de wolken boven de verborgen inca stad en konden we het bewonderen. Na een guided tour in Machu picchu nog een beetje rond gekeken en terug gegaan naar het stadje.

Hier moesten we met tig 100 mensen wachten tot 18 uur op de eerste trein en dan ben je al op vanaf 3.40. Want ze waren aan het staken.
ook konden we niet met de trein naar cusco want dat was niet veilig. onze dragers zijn dan ook terug gelopen via spoor naar huis meer dan 55 km en dat na 4 dagen klimmen. Zodra we aankwammen in Ollantayambo, begonnen de 1 ste mensen uit de trein te springen en te rennen en te knokken voor de bussen. Het hielp niks want we zaten vast in dit stadje. Zo hebben we van 19.30 tot 23 uur gewacht op een parkeerplaats met meer dan 30 bussen en tig politie mensen, wachtend op versterking. En maar wachten en niet weten wat er aan de hand is.

En ja hoor om 23.10 gingen we rijden. Maar niet ver want 10 min later stonden we weer vast op het plein met meer dan 50 bussen. Hier hebben we gewacht tot na 1 uur en toen was de politie versterking uit cusco aangekomen. En zo zijn we gaan rijden in een grote caravan met overal politie. En dan zie je de ravage. ze zijn uren bezig geweest om de weg begaanbaar te maken. Overal stenen op de weg en grote rotsblokken, omgezaagde bomen, mest silos, oude autos, wagens ectr. Zo zijn we via een landweggetje, langs diepe ravijnen wat ook helemaal geblokkeerd was om 3.30 in cusco aangekomen.

De volgende dag een beetje in Cusco rond gehuppelt, veel was dicht want ook hier waren 1000 den mensen aan het staken, branden en protesteren. in de loop van de dag waren ze in cusco klaar. maar niet in de jugle waar we morgen heen gingen. hier hadden ze auto,s, bussen en gebouwen in brand gestokken en waren ze helemaal gek.

We zouden om 8.30 vertrekken, maar onze bus had panne, zo dan maar met taxies racen naar het vliegveld, maar helaas na het inchecken werd onze vlucht gecanceld en naar lang wachten konden we toch nog naar de ammazonne in Puerto Maldonado. en zo hadden we na een uur met omweg om de stad te vermijden te lokale haven bereikt. Na 2 uur varen door ammazon basin en grote papagaaien, gieren, schildpaden en een groot knaagdier de prachtige lodge bereikt.

Zo zaten we in 1 dag van dik 3000 meter en koud, op 200 meter hoogte met hoge lucht vochtigheid en +/- 28 gr in de jungle. ¨s avonds hebben we een nacht walk gedaan. zo hebben we kogel mieren van +/- 4 cm, een slang, wandelende takken, super grote spinnen en nacht aapen gezien.

De volgende dag weer vroeg op. na 10 min varen en een uur lopen waar we een meer bereikten. hier rond gevaren, 2 super grote bomen, grote bos kippen, papagaaien (macaws), tig vogels en phiranas gezien. Smiddags hebben we nog veel hagedissen en vogels gezien bij 0ns eigen rieten bungalo met hangmat. Later nog gelopen en legermieren, tamorien aapjes en grote rode hauler aapen gezien, echt prachtig heen en weer springend in de bomen.

¨s avonds gingen we met de boot en spotlight op Kaaiman jacht. En we hehben er 4 gezien, 1 sprong bijna bij ineke op schoot in de boot, ik heb wel gelachen hoor. Ook hebben we het grootste knaagdier ter wereld nog gezien, de Capy bara.

Nu zitten we weer in Lima onze tijd uit te zitten, want we vliegen vanavond en zijn dan dinsdag weer op nederlandse bodem.

Peru was weer een nieuw avontuur voor ons met ongeloofelijk veel verschillende mensen, dieren en landschappen, zo zijn we de via de stad naar de kust en de woestijn gereden, daarna de highlands (bergen) in en via klein bosjes, cloudy forrest en zo de jungle in. het was weer prachtig!!

Sorry voor het lange verhaal, we beleven ook zoveel.

Hasta luego of tewel tot snel

jullie reporters van uit Lima

Voor onze foto's van Peru check

www.gerardenineke1.mijnalbums.nl

• 14 Juli 2008 - 11:06

Janneke:

Wat weer een top verhaal, leuk hoor. Terwijl ik dit aan het lezen en typen ben zitten jullie alweer in't vliegtuig, maar toch...
    Beetje scary trouwens zo'n kaaiman die bijna bij Ineke op schoot sprong.. Bbbrr niets voor mij denk ik.

Goede terugreis en tot weer ziens op't werk!

Groetjes Janneke

• 14 Juli 2008 - 11:53

Nicolette:

Gaaf verhaal zeg! Wel vermoeiend klinkt het allemaal! Ik ben benieuwd naar foto's!!!
    Waren jullie nu mee met een georganiseerde reis of hebben jullie stukken georganiseerd gedaan?
    Groetjes
    Niek

• 14 Juli 2008 - 15:58

Sonja En Martin:

Hey Gerard en Ineke Super om weer wat van jullie te horen en lezen En zo te zien gaat het prima met jullie Leuke reis (staat ook nog op ons lijstje ) Dus wie weet gaan we ook ooit nog eens. Groetjes Sonja en Martin

• 14 Juli 2008 - 17:46

Henk Horsman:

Net terug uit Australie
    maar wat ik daar over jullie lees is geweldig
    tot gauw

• 25 Augustus 2009 - 09:04

Laura:

Hoi ik heb genoten van al jullie reisverslagen.
    Super mooie foto's er ook bij.

Die 2 gekke die in de winkel waren maandag hihi

Groetjes Laura