Colca canyon, wild life en het titicaca meer - Reisverslag uit Puno, Peru van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu Colca canyon, wild life en het titicaca meer - Reisverslag uit Puno, Peru van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu

Colca canyon, wild life en het titicaca meer

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

02 Juli 2008 | Peru, Puno

Ola iedereen

Jo daar zijn we weer en alles gaat goed met ons. Even voor de duidelijkheid, het is hier winter en ongeveer 18 graden in de zon en snachts is het rond het vriespunt.

Na een lekker diner met alpaca steak (soort lama) zijn we de volgende morgen vroeg vertrokken richting de colca valei. Na een mooi rit door de bergen en langs ijs en vulkanen, zagen we de eerste wilde beesten. vicunas een bedreigde lama soort en even daarna kwammen we de eerste alpaca s tegen.

Om een beetje bij te blijven kregen we coca blaadjes hier moesten we op kouwen en dan kreeg je een wat verdoofd gevoel en minder last van de hoogte (ziekte) omdat we naar 5000 meter gingen klimmen. Ook hebben we later nog coca thee gedronken wat zou helpen.

Overal zitten indianen langs de weg om hun kleren en prulletjes te verkopen, of je kan op foto met een baby alpca met kindje, maar daar moet je weer voor dokken. Later kwammen we na de vele alpaca´s ook nog lama´s tegen en viscacha´s, dat is een beest wat lijkt op kruising tussen een konijn en een eekhoorn. en voordat we het wisten zaten we op 5000 meter hoogte met een super uitzicht. wel een licht gevoel, zwaarder ademmen en een lichte hoofdpijn. Ook zagen we er nog een grote twister (wervelwind) voorbij komen.

Na een paar uurtjes kwammen we onder in de valei aan. Daar hebben we een beetje rond gehobbelt over een marktje en we hebben nog een kerk bekeken, waar we na een klein fooi een hele rondleiding kregen we hebben zelfs boven op het dak gestaan. Ook maakte ineke nog een foto van 2 oude vrouwtjes en die kwammen direct om geld bietsen. daarna nog een mooi hike gedaan in de vallei en uitleg gehad over de locals. s ávonds lekker bij de openhaard gezeten en uren gewacht op een beetje voedsel, en geslapen met de gaskachel aan ivm de kou.

Om 6.30 vertokken naar de Colca canyon, werelds diepste canyon, iets van 3000 meter. Na wat kleine armzalige dorpjes aan gekomen bij Condors view point. En ja hoor na even kijken zagen we de eerste Conders met een span wijte van +/- 3 meter, Geweldig. Na een uur vlogen er zelfs 8 rond en vlogen vlak boven ons hoofd langs. Vervolgens hebben we nog even langs de canyon gehiked. Super mooi uitzicht en tig Cactussen.

Na een deel van de ek finale te hebben gezien, zijn we 3km wezen lopen, zo zagen we de boeren nog de akkers om ploegen met een stok en 2 stieren ervoor. uiteindelijk kwammen we bij de hot springs uit en ook hebben we hier nog een lekkere massage laten doen.

´s avonds weer uit eten geweest, maar we kregen het wel snel ook was er een lokale band en ze dansten. Aangekomen bij onze slaapplek kregen we een lekkere warme kruik. Weer vroeg opgestaan om weer via het hoogste punt en alle lama´s soorten in 6 uur naar Puno te reizen

Hier hebben we in de middag nog een trip geboekt, naar de cementery towers, weer een soort graftombes. ook zijn we nog bij een lokale fam wezen kijken, hoe zij leven. En oja ze hadden cavia´s, maar niet als huisdieren, die eten ze hier als delicatesse. Dat moeten we dus nog proberen.

Om 8 uur stonder er fiets taxies voor ons klaar die ons naar de haven brachten. Na wat inkopen zijn we vervolgens per boot vertrokken naar Teqila eiland midden op het Titicaca meer, het hoogst gelegen meer ter wereld op 3950 meter met een lengte van 160 km en 60 breed. Op het eiland hebben we wat rondgewandeld en wat uitleg gehad over de cultuur. Na de locale lunch zijn we vertrokken naar een ander eiland.

Hier hebben we overnacht bij een locale fam. zo werden we bij de haven weg gehaald door onze nieuwe mama (marlene). eerst onze slaapplek gezien en vervolgens een locale muts opgekregen om ons te herkennen en zo heeft ze ons naar het voetbalveld gebracht. Hier hebben we gespeeld tegen de locals op eenverhard veld. de eerste groep verloor met 8-0 en wij na 20 min met 3-2 na paar goed acties van ien, maar wil je een goeie training doen dan moet je een potje gaan voetballen op 4200 meter hoogte, na 2 min was ik al bijna kapot, geen lucht meer.

Na de wedstijd werden we weer opgehaald door onze mama voor het eten. een geel soepje en rijst gemixt met aardappels en pasta en als toetje thee water met mint takjes. daarna hebben we ze rijst,suiker ect gegeven als dank. jammer was dat ze niet erg geintereseerd waren en met de rug naar ons toe aten en alleen maar hun lokale taal praten.

Vervolgens omgekleed in de tradtionele kleding naar de incatec gegaan, ineke in een mooi jurk en ik had een vloer kleedponcho om mijn nek. Mooie muziek en maar dansen, was wel gezellie. Op de terug weg genoten van alle sterren, zoveel hebben we nog nooit gezien echt prachtig.

Na het ontbijt nog een beetje gekletst, want marlene bleekt toch wel engels te kunnen, en zo weer vertrokken met de boot naar de riet eilanden. Echt prachtig deze mensen leven op meer dan 42 drijvende eilandjes gemaakt van oa riet. Ze wonen dan ook verscholen in een groot riet veld en je raad het al ze wonen in rieten huisje en varen in boten van riet, erg mooi om te zien.

Morgen vertrekken we met de lokale bus naar Cusco. Hier gaan we ons voor bereiden op de 4 daagse inca trail door de jungle naar machupicchu.

He tot snel

groeten van jullie reporters vanuit Puno

Voor onze foto's van Peru check

www.gerardenineke1.mijnalbums.nl

• 03 Juli 2008 - 14:01

Gerard & Marja:

Heel leuk dit reisverslag.
    Alleen gerard moet zich bedenken dat hetgeen m.b.t. het eten dat het voor hun een eer is om jouw als gast te hebben en dat je ze beledigd hebt door hun eten te geven. Cultuurverschil en dat moet je net even weten. Vandaar dat ze ongeinterresseerd waren Gerard.

• 03 Juli 2008 - 17:54

Henk :

Heeee.
    Ziet er allemaal weer fantastisch uit.
    ook jullie verslagen zijn top.
    nou je zomerkledij kan aan hoor 22 graden in cusco en hoe hoger in peru hoe warmer .

• 03 Juli 2008 - 18:17

Andries:

Ik zie het al weer, jullie beleven het wel weer. Veel plezier ......

• 03 Juli 2008 - 21:28

Pap En Mam:

Fijn dat het goed gaat,en wat weer een mooi verslag.Nu zijn we weer op de hoogte.Wat beleven jullie weer wat zeg geweldig. Hier alles goed.Geniet ze liefs xxx

• 04 Juli 2008 - 08:38

Fam.A.Stuit:

Hallo,daar.geweldig dat jullie weer een mooie reis meemaken.Leuk om te lezen en te zien hoe het cultuur in andere landen is.Mooie foto's erbij geplaatst.Wij wensen jullie nog een goede vakantie toe en houden jullie berichtjes in de gaten.
    Groetjes en tot tot.Bert Bonnita Richard en Roland Stuit

• 04 Juli 2008 - 18:14

Maaike:

Hé hoi,
    Leuk om te lezen dat jullie genieten.
    Super dat jullie die condor zo prachtig op de foto hebben kunnen krijgen!
    Ik beleef het weer lekker mee!
    Geniet van de rest van de reis en succes met lopen!

Liefs,
    Maaike

• 05 Juli 2008 - 10:53

Marc En Yvonne:

Hee hoi
    Na lang zoeken eindelijk de site weer gevonden. Wist natuurlijk niet meer hoe t heette.
    Maar tis weer gelukt. Leuk om t weer te lezen. En ien goed dat je al weer hebt gevoetbald. Dan doe je meer aan je conditie dan mij. Ha ha
    Geniet nog ff.
    Liefs

• 08 Juli 2008 - 18:54

Floortje:

moi laiverds,

Klinkt allemaal wel weer mooi. Jullie zien toch heel wat in jullie leventje. Jullie zijn straks wel toe aan het huwelijk, haha!!
    kus

• 01 Februari 2010 - 21:43

AVEC JEAN:

eN WIJ HIER MAAR IN DE SNEEUW EN KOU,PRUT OP DE WEG,ANTI DEPRESIVA SLIKKEND, EN DAN JULLIE FOTO,S ZIEN.
    EEN MOOI OPKIKKER.
    VANUIT EEN NAT EN KOUD
    HOLLAND,MAAR JULLIE MISSEN DE HAMSTERWEKEN VAN AH, DAT IS DAN WEER EEN KLEIN VOORDEEL.

AFIJN VEEL PLEZIER