Hong Kong drukte, Macau en heel veel Chinezen - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu Hong Kong drukte, Macau en heel veel Chinezen - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu

Hong Kong drukte, Macau en heel veel Chinezen

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

22 Februari 2007 | Hong Kong, Hong Kong

Lay-ho and a Happlie Chinees newl yeal of te wel Hallo en een gelukkig Chinees nieuw jaar! Wat een geweldige reacties!!

Na onze laatste uurtjes te hebben doorgebracht bij de straat entertainers op het plein van Christchurch kwamen we met een uur vertraging aan in Hong kong waar het rond de 22 graden was, voelde subtropisch aan. De 11 uur vliegen waren zo voorbij want we hadden allebei onze eigen tv/radio en spel computer met dit keer wel keuze uit 50 films en waarvan 10 nu in de bios draaien. Na het landen een stukje met de metro waren we bij de douane en we zijn nog nooit zo snel door de controle heen gegaan en de baggage was er binnen 1 min.

Na een busritje van 45 min tussen de wolkenkrabbers door, kwamen we aan in Kowloon. Dit is een populaire wijk in Hong Kong, maar waar moet je beginnen. Na een paar min zei een chinees tegen Ineke: Hoelang is een Chinees. Oke dat is mooi zei Ineke en hij vroeg: Ale youl looking fol a loom? (are you looking for a room, Zijn jullie opzoek naar een kamer?) Ja. En zo zijn we met hem meegegaan een grote flat in, via de lift. Het rook, zag er arm en niet zo fris uit, er liepen zwerfkatten en het trappen complex was helemaal goor. Hij liet ons 3 kamers met badkamer zien achter een deur, het zag er allemaal nieuw, netjes en schoon uit, maar erg klein. We hebben eerst nog even verder gekeken maar we kwamen terug bij de eerste want de rest was allemaal vol of heel smerig en klein.

Zo hebben we een kamer geboekt voor 5 nachten van 2 bij 4 meter. Er staat een bed met een keihard matras in van 2 bij 1.40 meter op hoge poten, zodat de tassen er onder passen, een grote tv op een kastje, de douchkop zit pal naast de wasbak en we moeten schuin op de wc zitten anders passen onze knieen niet. Maar we hebben een nette kamer en het het is erg druk ivm het chinees nieuw jaar. Eerst 2 uurtjes geslapen.

Daarna zijn we op zoek gegaan naar een kleermaker want ze maken hier erg goedkoop pakken en andere kleding. Ze vinden dat is niet zo moeilijk, want ze trekken je overal naar binnen en vragen op je fake (nep) rolex of wat dan ook wil kopen. De 1 ste kleermaker was erg duur en Ineke vond hem niet leuk. Beetje verder gelopen en in een zijstraatje bij een andere kleermaker naar binnen gegaan. Hier klikte het wel en hij snapte precies wat Ineke bedoelde en wat ze wou. Zo hebben we nadat hij ons helemaal had opgemeten en wat onderhandelen 2 pakken besteld omdat het nu niet direct lukt ivm chinees nieuw jaar. Jammer, want ons plan was om in stijl uit het vliegtuig te komen!

We kregen zelfs de helft van hun lunch mee, dat hebben we opgeten aan de haven. Hier is de avenue of stars, de chineze film sterren zoals bruce lee en jackie chain staan hier met handen afgedrukt in de stoep. Hetzelfde als de walk of fame in Hollywood. Verder heb je er een prachtig uitzicht over Hong Kong eiland met alle grote wolkenkrabbers. Daarna bij het Peninsula hotel wezen kijken er stonden 3 grote Rolls roys voor de deur en binnen speelde er een strijkje bij de high tea, het was er erg druk.

Het leuke van Chinees nieuw jaar is dat er van alles te zien en te doen is! Het nadeel is dat er miljoenen chinezen op de been zijn en naar Hong Kong komen om vakantie te vieren. Hong Kong is de ideale plaats voor je als je eenzaam bent, want je bent hier nooit alleen. Op elke vierkante meter loopt er iemand naast je bijna 24 per dag. Alleen de Chinezen in de winkels kunnen engels, maar de mensen op straat zoals politie en ga zo maar door kunnen geen woord engels. Ook kunnen ze niet recht fietsen of normaal recht lopen, want ze lopen bijna altijd schuin, voor je voeten en letten niet op! Ze botsen regelmatig tegen je aan.

's Avonds was er de Nieuwjaarsparade en het was er smoordruk. Maar we hadden een plaatsje gevonden waar we wat konden zien en na 1.5 uur kwam er eindelijk wat aan. Zo hadden ze mooie praal wagens, 20 tal Fanfares vanuit heel de wereld, dansers, draken, steltlopers ectra. Na een paar uur met de stroom terug op onze erg zere voeten.

De volgende dag zijn we met de boot naar Macau gegaan, we reisden 1 ste klas omdat alles verder vol zat, maar zo hadden we lunch en leren stoelen. Macau staat bekent om zijn formule 1 race en om de Casino,s. Macau noemen ze dan ook het Las vegas van Azie en dat klopt aardig. Zodra we van de boot afkwamen hadden we een fietstaxi die ons over de strip fietste en ons later afzette bij de A-ma temple. Wij er naar binnen en je stikte er bijna van alle wierookstokjes en het vuurwerk(ratelbanden). Het is het jaar van het varken en omdat het nieuwe jaar is steken ze wierrook en vuurwerk aan om de goden te aanbidden en de geesten af te schrikken.

Te voet verder gegaan door de smalle maar o zo hoge echte drukke chineze straatjes, waar de was allemaal buiten hangt, ze wonen allemaal boven op elkaar en waar het stinkt. Ineke wees nog naar een kat en die wouden ze al bijna in de pan doen, we waren net op tijd, anders hadden we een keer een broodje poes gehad. Zo kwamen we via het centrum uit bij de ruines van sint Pauls kerk. Doorgelopen naar de Kun lam temple, deze was groter en hier hadden ze veel boedha beelden staan achter glas, wederom had je hier de wierook en het vuurwerk. Terug gelopen langs de haven en over een deel van het Formule 1 circuit richting de casino's. We zijn naar binnen gegaan bij Sand's casino een hele grote. We moesten eerst door de beveiliging en ik mocht mijn water niet mee naar binnen. Het was ons laatste water, dus als ik er een slok van nam voor hun neus dan mochten we het meenemen. Even rond gewandeld maar ook was het hier weer erg vol.

Gauw terug naar de boot want om 8 uur begon het Chineze nieuw jaars vuurwerk in de haven. Vele wegen waren afgesloten en zo lieten we ons meevoeren in de mensen stroom richting de haven en zo stonden we er klem een uur te wachten. Maar het 23 min durende vuurwerk spektakel was geweldig, met vele kleuren,knallen en ohh en ahh's van de chinezen. Op de achtergrond hadden we de skyline van Hong kong eiland met alle licht gevende wolkende krabbers en reclame borden. Met pijnlijke voeten teruggestoomt naar ons hokje om te slapen.

We zouden vandaag naar the Peak gaan maar het was zo bewolkt dat we besloten om naar Lantau eiland te gaan. Ze hebben hier een ongeloofelijk groot, snel, druk maar goed geregeld metrostelsel waar we 30 min reisden voor maar 85 cent pp. We kwamen aan bij de skyrail en hoefden hier maar een dik 1.5 uur de rij de staan met al onze chineze vrienden, brr. Want die ... chinezen zijn zo egoistisch, ze zijn altijd maar aan het duwen en proberen overal maar voor te kruipen en dat vinden ze normaal. De 5.7 km lange reis door de lucht was erg mooi maar mistig. Zo kwamen we over een oud vissersdorpje en bergen terecht in het dorp Ngong ping. Hier zit de werelds grootste zittende bronzen boedha. Hij is 23 meter groot (32 meter hoog met platform) en je kan hem al zien vanuit de skyrail en hem bereiken via een lange trap. We hebben hier een tijd rond gelopen, en hem goed bewonderd, wat erg indrukwekkend was. Daarna hebben we de Po lin tempel bekeken, waar het wederom stonk naar wierrook en chinezen.

Later in de middag zijn we met een trein richting nieuwjaars Paarden race gegaan. Na wat omlopen hadden we het bereikt en je raad het al, het stikte er weer van. Maar we hebben 3 races gezien wat erg leuk was. In een bomvolle trein teruggegaan en het was proppen! 's Avonds zijn we naar de populaire Temple street night market gegaan, geweldig! 2 meter loop ruimte en verder allemaal kraampjes met bedenk het maar. Nep rolexen, sieraden, merk koffers voor 10 euro, de nieuwste dvd's die nog niet in de bios draaien 6 voor 10 euro, 5 lacoste of TH polo's voor 10 euro en ga zo maar door en dan kan je ook nog gaan onderhandelen ook, ha ha. En als je wil kan je om 12 snachts door naar de groente/fruit markt die tot vroeg door gaat en het blijft druk.

Weer vroeg opgestaan en met de boot (22 cent) naar Hong kong eiland gevaren. De peak was nog steeds in de wolken, dus eerst maar op naar Ocean park. Dit is een groot amusement park en de enigste plek in de buurt waar je echte Reuze panda's kan zien (een kinderdroom van mij). Het stikte er weer van die rijst eters, toch waren we snel binnen. Het park bestond uit 2 delen. 1 beneden en 1 boven in de bergen, eerst opzoek naar de panda's. Maar we konden ze niet zien want ze waren hun verblijf aan het renoveren, grrr. Dan maar naar boven want daar zou een orca show zijn. En zo stonden we 1 uur in de rij tussen de duwende en voor proberende kruipende chinezen voor de kabelbaan, maar dat voorkruipen heb ik ze maar even afgeleerd en toen bleven ze netjes achter ons staan.

Na een mooi uitzicht kwamen we aan bij een dolfijnen/zeeleeuwen show, was wel aardig maar wat wij hebben gezien in het echt was veel mooier! De Orca show was nergens te bekennen en overal stond een wachtrij vanaf 90 min en het was nog maar 11 uur. Zelfs bij de karaoke atractie was het druk. Bij the dragon 1 van de achtbanen maar dan met 3 loopingen was het maar 20 min wachtijd, dus daar zijn we ingegaan. Daarna hebben we schouder aan schouder nog 2 aquariums bekeken, waarvan 1 hele grote haaien had, wat toch wel bijzonder was. Gauw terug naar het station en vandaar naar the peak station gelopen waar we naar 1 uurtje wachten met de style tram naar boven gingen. Het uitzicht was aardig en toch wel leuk tussen al die hoge gebouwen. Na een kopje thee zaten we al tussen de wolken en zat alles weer pot dicht. Tijd om naar beneden te gaan.

Na een mooie wandeling kwamen we aan bij de chineze uitgaanswijk Soho. Hier kan je door heen gaan met de langste roltrap ter wereld, 800 meter. Dat gedaan en lekker uit eten geweest. Op de boot gegaan die ook om de paar minuten gaat richting Kowloon haven waar ze elke avond de grootste geluids en licht show ter wereld hebben. Je kijkt dan uit op alle gekleurde en lichtgevende wolkenkrabbers van Hongkong eiland. Om 20 uur beginnen alle gebouwen te knipperen, er komen laser stralen vanaf en ze bewegen dan op de muziek. We hadden er vuurwerk bij. Het was erg mooi om te zien ondanks het geduw en gehang van de bewoners met die smalle oogjes. Met zere voeten op bed gegaan.

Nu nog een beetje rond klooien en dan vliegen we morgen naar Nederland. Sorry voor het erg lange verhaal en de vele foto's. Maar we hebben zo veel beleefd en hadden genoeg fotoruimte. Iedereen erg bedankt voor jullie steun en er komt een laatste bericht vanuit Nederland!

Hong Kong was erg bijzonder, maar leven tussen zoveel chinezen dat wordt te gek. Waarschijnlijk komt dit door de enorme grote stad, iedereen vecht (letterlijk) voor een plekje.

Groetjes en tot snel van jullie reporters vanuit druk Hong kong!

foto's van Hongkong en Macau check

www.gerardenineke1.mijnalbums.nl

• 22 Februari 2007 - 07:52

Fam A.Stuit:

Wij wensen jullie een hele fijne vlucht naar Nederland.
    Bedankt voor alle mooie verhalen en de mooie foto,s.

Bert,Bonnita,Richard en Roland

Oant moarn

• 22 Februari 2007 - 08:27

Floortje:

Jeetje als jullie dit lezen zijn jullie in nederland!!! Ik hoop jullie snel te zien (zondag???). Hopelijk een goede reis gehad. Ik vind het fijn dat jullie een paar mooie pakken hebben besteld voor onze bruiloft!!;) (hopelijk zijn jullie dan niet mooier dan ons, haha.
    Laiverds tot snel
    Kus Floortje, jullie fan

• 22 Februari 2007 - 08:54

Nicolette:

Heel verhaal weer. Toen wij in HK waren was het een stuk rustiger.... maar, vast ook minder te beleven! Het klonk weer allemaal erg gaaf en ik vond het erg leuk om te lezen. Ik kan me ook voorstellen dat het nogal een overgang is, van mooi wijds en landschappelijk NZ naar een idioot druk HK tijdens chinees nieuwjaar....
    Ik wens jullie een hele goed vlucht terug naar huis en hoop daar nog eens wat van jullie te horen. Per slot van rekening komen wij ook nog wel eens in het noorden...

groetjes,

Niek en Roos

• 22 Februari 2007 - 09:13

Esther:

Jaaa, nu zit het erop!
    Zal de verhalen wel een beetje missen!

Hoop dat als jullie dit lezen jullie weer veilig op nederlandse bodem staan!

xxx

Esther.

• 22 Februari 2007 - 10:18

Patrick En Marleen:

Zo dit was wel even wat anders dan de afgelopen maanden. Goei reis terug in ieder geval. En tot gauw?

Liefs

• 22 Februari 2007 - 10:50

Erwin En Agnetha:

Goeie reis terug!

Doegggg!

• 22 Februari 2007 - 11:03

Janneke:

eeh wat eten jullie vanavond als jullie weer thuis zijn?? Chineesje halen? Heb erg gelachen om het verhaal en nu op dit moment zijn jullie alweer op nederlandse bodem, of in ieder geval bijna. Ik hoop dat jullie een goede (zonder vertraging) terugreis hebben gehad en voor straks alvast een leuke thuiskomst!!

Tot snel!

Liefs Janneke

• 22 Februari 2007 - 12:21

Gerrit & Nienke:

Welkom thuis!!! Kom lekker bij. Bedankt voor al jullie mooie verhalen en foto's; we hebben genoten. Tot kiekes!

• 22 Februari 2007 - 13:55

Marga:

goeie reis en succes met acclimatiseren!
    groet, Marga

• 22 Februari 2007 - 14:44

Theo En Jacqueline:

Hallo Gerard en Ineke,

Hier twee onbekenden die Gerard in jullie reis t-shirt hebben zien lopen. Om precies te zijn op de camping (Glentanner) bij Mt.Cook.
    Dit deed ons besluiten jullie waarbenjij.nu adres te onthouden en bij terugkomst te bekijken.
    Wij zijn zelf vorige week donderdag uit Nieuw Zeeland teruggekeerd en leven nog steeds in een roes. Lichamelijk zijn we hier, maar geestelijk nog mijlenver weg. :roll:
    Wat zouden we graag teruggaan naar ons inmiddels zo geliefde Nieuw Zeeland … en wij zijn er ‘maar’ vier weken geweest.
    Wat moet het voor jullie dan een aardverschuiving zijn :shock: nu jullie weer in het land der stoplichten, stank, herrie, drukte, files en wekker zijn aangekomen. :(
    Maar aan de andere kant ook wel weer het land met lieve vrienden en familie. :D
    We wensen jullie heel veel sterkte met het terugkeren naar de realiteit!

Groetjes van Theo en Jacqueline
    www.knikkenbergjes.waarbenjij.nu

P.S.: we hebben jullie reisverhaal met veel plezier gelezen … alles om het vakantiegevoel maar zo lang mogelijk vast te houden! ;)

• 22 Februari 2007 - 18:10

Sylvia:

Als jullie dit lezen zijn jullie vast al terug in Nederland. Ons koude kikkerlandje...
    Tot heeeel snel.
    Dikke kus Syl en een fijne terugvlucht natuurlijk

• 22 Februari 2007 - 18:43

Annejoke & Piet:

Bedankt voor alle mooie verhalen en foto's.
    Wij wensen jullie een hele goede terugreis.
    Tot gauw.

Annejoke & Piet

• 22 Februari 2007 - 18:56

Andries & Bartha:

Welkom thuis !!!!!!!!!!!!

• 22 Februari 2007 - 20:35

Auktje En Diderick:

hallo gerard en inneke
    een goede vlucht en welkom thuis groetjes auk en did

• 23 Februari 2007 - 12:17

JacobaPeterKerstin:

Nog even en we zien jullie weer in levende lijve!!! Een hele goede terugreis en bedankt voor de leuke verhalen en foto's. Tot snel...

• 23 Februari 2007 - 13:16

Karin:

De tijd is voorbij gevlogen. Voor ons, maar voor jullie denk ik zeker. Erg leuk dat jullie ons zo op de hoogte hebben gehouden met jullie verhalen en foto's. Ik denk dat jullie nu al bijna weer thuis zijn. Ik hoop dat je nu minder last van een jetlag hebt, ien. Ik hoop jullie snel weer in levende lijve te zien. Voorzichtig aan.

Liefs Peter en Karin

• 23 Februari 2007 - 15:42

Bianca:

WELKOM THUIS!!!!!!!
    ik heb genoten van jullie verhalen en belevenissen! ik zal het echt missen. als het goed is zijn jullie nu in nederland! geniet ervan!
    liefs bianca

• 23 Februari 2007 - 18:28

JJ:

Wat weer een fantastische fotos!
    goeie reis!!

• 25 Februari 2007 - 18:58

Jan En Ineke :

wij willen jullie bedanken voor de vele verhalen en de geweldige foto's wij hopen dat jullie lekker bij komen van alle indrukken en het vele reizen ,tot ziens doei.