Ocean deep! - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu Ocean deep! - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu

Ocean deep!

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Gerard

07 Februari 2007 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Wat een reacties in een korte tijd! Daar doen we het voor!

Het is inmiddels februari, de maand dat we naar huis gaan! De tijd vliegt om, maar het lijkt lang geleden dat we iedereen gezien hebben!

Vanaf Geraldine zijn we in 1 keer doorgereden naar Christchurch, waar we alvast geinformeerd hebben wat de beste manier is om onze auto te verkopen. We zijn bij een garage geweest die geinteresseerd was. Bij de carmarket moet je zelf gaan zitten je auto te verkopen aan andere backpackers die meer betalen dan de garage.

Van Christchurch naar Arthurs Pass gegaan. Onderweg gestopt bij de Castle Hill Rocks, grote kale rosten die boven de groene heuvels uitstijgen. Hier rondgelopen en geluisterd naar blerende schapen. Gerard zijn slippers zijn zo glad dat hij van de heuvels af kon skien.

Verderop Cave Stream, een grot van meer dan 300 meter waar een rivier doorheen stroomt. Koplampen op en door het water wat niet heel koud was. Begon tot aan de middel, later tot aan de kuiten. De grot werd niet heel smal dus konden rechtop blijven staan in het pikkedonker. Kleine watervalletjes opgeklommen en na 40 minuten zagen we het licht. Erg leuk om dit te doen. Gerard had een aal gezien en dacht ze af en toe in het water te voelen.

In Arthurs Pass zouden we alleen even kijken, maar na geinformeerd te hebben zag ik een uitzicht op een foto van een lange hike. Oke we gaan er nog 1 keer voor. Dat heb ik geweten. Avalanche Peak, 1000 meter klimmen in 3 km tijd, dat moet wel stijl zijn en dat is niet goed als je hoogtevrees hebt! De boomgrens voorbij leek de piek niet ver meer, wat een opluchting. Maar helaas er komt na elke piek een nieuwe piek. Af en toe kun je ver naar beneden kijken, wat ik niet leuk vind. Op een gegeven moment ben ik het zat, tranen en als Gerard er niet bij was dan had ik misschien gewacht tot er een helicopter was gekomen!

Hand in hand heeft Gerard me er doorgeleid en ik heb de bijna piek gehaald wat een geweldig uitzicht gaf over vele bergen, watervallen, sneeuw en een glacier. Gerard is 50 meter verder gegaan, maar ik wilde mezelf niet meer pesten, want dat stukje was erg smal. Hij kon helemaal rondom kijken.
Via een iets minder stijle kant terug, maar een erg vervelend pad door de vele stenen.
Na een kleine 6 uur stonden we beneden, na een uitdagende tocht met geweldige uitzichten.

Via een Scenic route dezelfde middag naar Reefton gereden. De volgende ochtend kregen we een telefoontje van een Zwiterse jongen die onze auto wilde zien. Van schrik is Gerard de borden vergeten in te pakken waardoor we 's avonds uit de pan hebben gegeten! Een stop gemaakt bij een waterval en later bij de Hanmer Springs, dit zijn hotsprings maar commercieel. Verschillende badjes met verschillende temperaturen wat erg goed voor Gerard zijn wond is geweest.

Naar Christchurch gereden, voor het eerst van mijn leven door een autowasstraat geweest. 's Avonds op stap met twee nederlandse jongens die we een paar dagen eerder ook al ontmoet hadden. Niet zo laat geworden want geen drank meer gewend. Om 10 uur afgesproken met de Zwitsers. Gerard had de auto erg goed schoongemaakt. Het enige waar ze naar keken was of hun surfborden er in pasten, wat niet zo was volgens hun. Helaas!

Het stikt hier van de nederlanders. Op elke camping komen we ze tegen. Ook zijn de winkels hier altijd open, ook op zondag en de supermarkten zijn hier 24 uur per dag open. Het is hier wel makkelijk voor ons omdat we totaal geen dag en tijds besef meer hebben.

Naar Kaikoura gegaan, het dorpje wat bekend staat om de walvissen en zwemmen met dolfijnen, wat we beide gedaan hebben!
De eerste dag kwamen we op de camping de friesen tegen die we in Dunedin ontmoet hadden, waar we de afgelopen dagen erg veel lol mee hebben gehad. Volgende dag onze auto naar de garage om het oververhittingsprobleem op te lossen.

In de middag spermwhales gaan spotten. Om niet zeeziek te worden konden we capsules slikken met ginger. Ik ben een hele slechte pillenslikker, dus hij knapte in mijn mond, gatverdamme! De tweede heb ik niet ingenomen. We hebben twee walvissen gezien, ze zijn 20 meter lang! Wat je ziet is de rug, af en toe een spuit en als ze naar beneden duiken hun staart, wat een enorme beesten! Geweldig om te zien! De tweede walvis hebben drie mannen niet gezien, die hadden het drukker met hun maaginhoud!

De dag erna, gister, hebben we gezwommen met Dusky dolfijnen! We stonden op de wachtlijst en werden gebeld. Samen met Wout en Marian, de friesen de boot op. Dit keer wel pillen geslikt want het waaide harder, met moeite weg gekregen. Zodra we in de buurt kwamen van de dolfijnen klaarmaken, snorkel op, flippers aan. We hadden ons wetsuite al aan. Als de toeter ging mocht je het water in! Wauw zo dichtbij, onder je door en zo veel. Jij moet de dolfijnen nieuwsgierig maken door bijvoorbeeld te gaan zingen. Bij Gerard zwommen ze over hem heen en eronder door want hij dook naar beneden. Soms met waren ze wel met 5 of 6 en op je heen. Oogcontact met de dolfijnen, rondjes met ze zwemmen, GEWELDIG! De eerste keer bleven de Dusky dolfijnen bij ons, de tweede en derde keer waren ze op doortocht zodat we ze maar even zagen.

Wetsuites uit zodat we vanaf de boot konden zien hoe ze vele salto's en sprongen maken en in hele groepen zwemmen met honderden bij elkaar, echt gaaf om te zien.

's Avonds eten we gezellig met Wout en Marian, aangezien Wout net zo'n ouwehoer is als Gerard wordt er veel onzin gepraat. De buik en wangspieren zijn goed te voelen!

Vanmiddag hebben we surflessen. Het weer is de laatste dagen erg goed, zonnig!

Groeten vanuit Kaikoura!!

Onze foto's van Nieuw zeeland check

www.gerardenineke1.mijnalbums.nl

• 07 Februari 2007 - 07:42

Gerard & Marja:

Harstikke leuk de foto's en uiteraard jullie verhaal. Eigenlijk best jammer, voor jullie dan, dat jullie avontuur bijna weer voorbij is. Voor ons had het nog wel langer mogen duren hoor! Geniet nog van de laatste dingen en een behouden thuiskomst gewenst.

• 07 Februari 2007 - 08:47

Apie:

wauw, dat je na al die hikes toch nog een grens hebt verlegd! Gefeliciteerd!

• 07 Februari 2007 - 08:59

Marga:

Jeetje Ineke, knap gedaan.
    Hier op B2 zul je geen last hebben van hoogtevrees, dus makkie.
    groet, Marga

• 07 Februari 2007 - 09:43

Jarno & Liset:

Wat gaat het snel voorbij he?Nog maar 10 dagen en jullie vliegen alweer naar Hong kong! Ik hoop dat jullie nog iets aan m'n ouders advies hebben daar....Geniet er nog heel ff van en tot binnenkort!

• 07 Februari 2007 - 10:59

Henk Horsman:

Jullie zijn toch wel echte bofkonten, geniet lekker verder. 15 februari vertrek ik naar Mexico

• 07 Februari 2007 - 13:42

Fam.A.Stuit:

Hallo,Gerard en Ineke:

Wat geweldig die omgeving,en die prachtige foto's allemaal.Een hele ervaring om zo lang weg te zijn en zoveel van de wereld te zien.Jammer....dat het voor jullie bijna weer voorbij is,maar deze lange tijd was voor jullie een hele ervaring.

Wij wensen jullie een goede terugreis,en tot tot.

Groetjes:Bert Bonnita en de kids.

Doeiiiiiiiiiiiii...........

• 07 Februari 2007 - 17:54

Ineke En Laus:

Jullie foto's en verhalen blijven leuk voor ons. Geniet nog even van jullie avontuur want voor je het weet....
    groetjes Laus en Ineke

• 07 Februari 2007 - 19:14

Yvonne:

ik weet niet of ik het gedrufd had hoor ineke. Goed man!!! Veel plezier nog en tot snel
    kussie

• 07 Februari 2007 - 22:26

Maaike:

Ziet er weer stoer uit! Ineke ik wist niet dat je zo hoog kon springen!
    Liefs

• 08 Februari 2007 - 03:13

Wout En Marjan:

Mutsen....haai, wat een geweldig verhaal en de foto's zijn prachtig, maar dat wisten jullie al. BBQ foto: super toch! Nu nog even de auto en remember: congratulation...! En jammer gerard dat je wat bang bent voor de haaien, die zitten hier niet jongen, en ik (wout)wil nog even zeggen Wat hebben we toch heerlijk gesurft!! We houden contact en nog veel plezier. De friezen en de belgische herder condor.

• 08 Februari 2007 - 10:35

Jan En Ineke :

geweldig zeg dat jullie met de dolfijnen hebben gezwommen,wij zijn wel een beetje jaloers op jullie ,het verslag was weer erg jeuk de foto;s zijn ook erg leuk ,wij verwachten vandaag veel sneeuw dus als jullie even aan ons willen denken brrrrr. geniet nog maar even van het lekkere weer want het is hier koud en guur ,groetjes en succes met de verkoop van jullie plaboy,doeiiiiii.

• 08 Februari 2007 - 11:14

Floortje:

Gelukkig kon je wel weer lachen na je hoogte avontuur. Jeetje en je vond de martini toren al hoog!! Die dolfijnen om je heen lijkt me een ontzettende mooie ervaring. En eigenlijk ben ik een beetje in je teleurgesteld dat je niet meer tegen drank kan!!
    Succes met het verkopen van de auto.
    Vanavond op stap met het werk, we denken je er wel bij ien.
    Kus Floortje

• 08 Februari 2007 - 11:35

Henk En Henrike:

He hoi, gaaf man die verhalen!! Echt super dat jullie met al die dolfijnene hebben gezwommen!! Ineke: petje af hoor, knap van je klimprestaties!! Succes met het verkopen van jullie auto en geniet nog even, want het duurt nog maar een paar weekjes!
    liefs van ons

• 08 Februari 2007 - 16:00

Esther:

Leuke verhalen weer.....maar voor hoelang nog? Wanneer vliegen jullie terug? Ik kijk uit om jullie weer in 'real life' te zien. Geniet van de laatste weekjes/dagen??

kuz esther

• 08 Februari 2007 - 22:59

Pim, Jacoba En Nick:

Wat doen jullie enorm veel in de tijd dat je hebt zeg. Je zult onderhand ook wel vermoeid zijn van al het reizen en de indrukken. Je hebt straks weer tijd nodig om uit te rusten in NL. Ik heb het typische NZ toetjes recept al geemaild hopelijk kan je al de ingredienten in NL krijgen zodat je een goede indruk op jullie NL vrienden kan maken als ze komen eten.
    Groetjes,
    Pim, Jacoba en Nick

• 09 Februari 2007 - 08:45

Kim Sarti:

Hello Gerard & Ineke
    Babel partly translates, but I can work out that you have seen whales etc and that you will be selling your car. Are you on your way back to Netherlands? Are Gerdard's feet better after all the trekking in Yosemite and Grand Canyon? I hope you are well (and not sea sick)

• 09 Februari 2007 - 10:15

Karin:

Stoer ineke!!!
    Je overwint jezelf. Die dolfijnen om je heen lijkt me heel bijzonder. Mooie foto's en het bewijs dat je omhoog bent geweest!! Het begint nu langzaam af te tellen. Ik zie er al stiekum naar uit. Maar gun jullie nog een lange en leuke tijd.

Groeten

• 10 Februari 2007 - 21:05

De Kroesjes:

Fantastische luchten hebben ze daar in NZ he!! We hebben er soms ook ademloos naar gekeken; net schilderijtjes... Leuk hoor om jullie avonturen te lezen; het is net alsof we er nog steeds zijn.... we kunnen NZ na anderhalve week terug te zijn niet loslaten. Zo zal het jullie ook wel vergaan. Heel veel plezier verder en we blijven jullie volgen!!

• 11 Februari 2007 - 11:43

Tineke Vening:

hallo luitjes wat is het leuk die foto,s. maar het zit er aal weer gauw op he .maar iets mooi,s om op terug te kijken. ik hoor ook veel verhalen van mam natuurlijk nou nog even genieten en een goede behouden terugreis gr. en een dikke tuut van Tineke.