Southern Scenic drive en zwemmen met dolfijnen - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu Southern Scenic drive en zwemmen met dolfijnen - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu

Southern Scenic drive en zwemmen met dolfijnen

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

27 Januari 2007 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Kia ora allemaal of te wel hallo in het Maori's. En weer bedankt voor alle leuke reacties. Sorry ik ben bang dat het weer een lang verhaal word, maar we hebben weer zoveel beleefd!

Na dat we uit de film kwamen over Milford sound, klaarde het weer op. Maar helaas is het niet gelukt om met het watervliegtuig te vliegen omdat het de volgende dag alweer regende. Daarom zijn we verder gehobbeld via de Southern scenic drive.

We hebben een paar uur gehiked bij het beroemde Keppler track over een grote hangbrug naar het Mouripoeri meer. Hier hebben ze bij de rivier een aantal scenes opgenomen van de Lord of the rings, was wel een beetje herkenbaar. Veel hebben ze met computers bij gewerkt, er is weinig orgineel van overgebleven.

Onderweg zijn we gestopt bij de Clifden Caves. Het leuke is dat je hier niet voor hoeft te betalen. Het zijn grotten van 400 meter lang bij een boer op het land. Even later hadden we dan ook zaklamp op ons hoofd en gaan. Daar gingen we het pikke donker in en het was nat en glad. Na 5 min kwammen we bij een heel smal gat, wat doen we? We zijn door een uitgang naar buiten gegaan en hebben ons omgekleed en nieuwe batterijen in de lampen gedaan want je bent +/- 40 min onder de grond.

En daar gingen we weer, door de smalle spilonk geklauterd en zo gingen we dieper de grot binnen. Onderweg moesten we kruipen, bukken, maar we zagen ook gloeiwormen en stalagnieten / tieten. Na 30 min klauteren kwamen we bij het "zwembad" aan. Het is een grote poel met water waar je doorheen moet in het donker. En hoe diep? geen idee. Een fransman kwamen we tegen en die ging voorop langs de rechter zijkant, broek omhoog, schoenen uit en proberen maar. Hij en Ineke kwamen goed aan de overkant, maar tot de knieen nat. Het was spekglad en je had ook haast geen grip op de natte wanden. Toen ging ik en ik ben gek op zwemmen. Ik hoefde nog maar 1 stap en daar gleed ik op mijn snufferd, t/m mijn borst in het ijskoude water, brrr. Gelukkig hoefden we nog maar 10 min. En zo vonden we via nog wat peuterbadjes en wat ladders het licht. Later hoorden we dat de linker kant makkelijker en ondieper was geweest. Maar we hebben weer een nieuwe ervaring erbij.

Via bomen die door de harde wind krom groeiden, kwammen we langs deze mooi route in Invercargill uit. Leuk gepraat met wat locals en de volgende dag gewandeld door Queenspark. Ze hebben hier zulke mooie netjese parken, met roostuinen, musea, speeltuinen, vogels en kinderboerderijen. En dat kan hier, want er is erg weinig vandalisme. 's Middags zijn we naar de film Happy feet geweest, om toch wat meer over de pinguins te leren. Was erg leuk. Daarna naar Bluff gereden om de volgende dag met de ferry naar Stewart eiland tegaan.

Na een uurtje varen over 1 van de wildste zeeen ter wereld kwammen we aan op Stewart eiland. Onderweg hadden we nog Mullymawks gezien. Dit zijn hele grote zeemeeuwen met een spanwijte van 2.5 meter, het is een neefje van de albatross. Beetje rond gewandelt en 's middags hebben we een boottocht gemaakt via Paterson inlet naar Ulva eiland. Aan het begin zagen we al een zeehond en daarna nog 2 blauwe pinguins. Toen we naar het eiland vaarden, zag ik een paar dolfijnen, er achter aan met de boot en ze maakten een paar mooie hoge sprongen. Daarna hebben we een wandeling gemaakt over Ulva eiland. Als je van volgels houd moet je hierheen. We hebben de Kaka, Wood piguen, Tui, Weka, Kea en ga zo maar door gezien, dit zijn allemaal Nieuw zeelandse vogels. Er werd ook veel verteld over de bomen en planten. Om 4 uur waren we terug en ja hoor het begon weer te plenzen.

Piet paulusma of Pelleboer hebben ze hier nog niet uit gevonden! Als ze zon voorspellen, krijgen we regen en andersom. Het blijft hier onvoorspelbaar. De volgende dag hebben we nog een mooie hike gedaan en zo zijn we s middags weer op de boot gestapt en richting Invercargill gereden. Hier hebben we de ouders van Claire gebelt. Claire hebben we ontmoet in Amerika en zat in onze trekamerika groep en we hebben veel lol met haar gehad. Haar ouders Jim en Alison hebben een schapen boerderij met +/- 10000 schapen na de lammertijd, 440 hectare land. Een deel van de percelen verhuren ze aan akkerbouw (wortelen, sweets en aardappelen) of veeboeren. En we waren daar van harte welkom. En 's avonds na 1 belletje hoefden we geen camping meer te zoeken en konden we direct bij de fam Hargest terecht.

We kregen ons eigen huisje met badkamer waar we mochten slapen, erg lux voor ons doen natuurlijk. We hadden mazzel, want ze scheren hier 3 dagen in het jaar de volwassen schapen, 1100 per dag en dat was precies nu wij er waren. ' s morgens naar de andere kant van de boerderij gereden waar een grote schuur staat voor het schaap scheren. Eerst een beetje rond gekeken en daarna een beetje meegeholpen. Ineke hielp met het uitzoeken en opvouwen van de schaapswol en ik propte en stampte het in de zakken. Ze stonden met 4 scheerders op een rij en dat is tempo werk. Als het schaap klaar is krijgt hij een drukker en gaat via een glijbaan systeem naar beneden, hier komt hij onder de schuur uit en kan zo weer het land in lopen. De snelste schaapscheerder kon +/- 370 schapen per dag scheren. En ze krijgen per schaap betaalt. Wij mochten het laatste schaap voor de lunch scheren, we waren niet zo snel maar het was leuk om te doen.

Alison het lekkere broodjes klaar gemaakt en Jim had voor ons een afspraak bij de garage geregeld. Sinds we de lampen hadden laten branden, bleef onze auto start problemen houden, nu is dat weer opgelost. Later op de dag hebben we nog even bij het wortels rooien gekeken. ' s avonds hebben we heerlijk gegeten en opa was er ook bij. Daarna nog lekker gekletst en op bed. De volgende dag zijn we naar de koffie weer via het vervolg van de Southern scenic drive op pad gegaan. Jim en Alison bedankt voor jullie gastvrijheid!

Na weer een tijdje sturen kwammen we aan bij Porpoise bay. We hadden van Jim gehoord dat hier meestal dolfijnen zwemmen. En ja hoor we stappen nog maar net de playboy uit en we zagen al vinnen in de verte. Gauw naar beneden gerent, shit batterijen leeg en ik ben snel weer naar boven gegaan om ze te vervangen. Toen ik terug kwam stond Ineke al tot haar middel in het koude water met haar kleren nog aan. Helemaal gek in haar hoofd en even later zwommen de dolfijnen vlak om haar heen en surfden in de golven naast haar. Het waren Hector dolfijnen, dit zijn de kleinere dolfijnen van 1 tot 1.5 meter. 15 min later kwam Ien kletst nat het water uit en ze vond de dolfijnen zo leuk dat ze zelfs de auto sleutel aan de dolfijnen heeft gegeven.

Daarna was het mijn beurt en ook kwamen ze even later om mij heen zwemmen. Een geweldig gevoel dat ze zo dicht bij je komen en dat weer voor noppes. Het nadeel was het koude water en mijn dingetje was dus ook een blauw ijsspegeltje veranderd. Het deed even zeer, maar gelukkig doet hij het weer.
Doorgereden via een lange hebbelende zandweg naar Cannibal bay. Hier zagen we verder op een hele grote mannetjes zeeleeuw liggen. Dit was een Hooker sealion en dit zijn de zeldzaamsten ter wereld. We konden vlak bij hem komen, dus even een mooi plaatje gemaakt. Om 16.30 waren we via nog meer zandweg aangekomen bij nuggetpoint. Hier konden we de Yellow eyed pinguins zien, ook dit zijn de zeldzaamsten ter wereld.

We moesten voorzichtig zijn, want als de pinguins mensen zien gaan ze weg. Toen we er heen liepen zat er al een stel Hookers zeeleeuwen en daarna wachten in een uitkijktoren tot ze kwamen. En daar zagen we 2 zwemmen in de zee en toen waren ze weer weg omdat er mensen aankwamen. Maar gelukkig kwamen ze 20 min later weer terug. Ze gleeden het strand op en wagelden naar de bosjes waar ze hun jongen hebben. Toen we weg gingen waren er 7, en een geweldig gezicht om te zien. Uiteindelijk zijn we in Dunedin gestrand.

Hier hadden we s avonds wat Noordelingen ontmoet en daar hebben we nog gezellig meegeklets en snachts gewandeld waardoor we 100 derden gloeiwormen zagen. De volgende dag zijn we naar de Cadburry chocolade fabriek geweest. Hier hebben we een rondleiding van een uur gehad en we kregen allemaal chocolade repen om te proeven. was erg leuk. Daarna zijn we op de Taieri gorge railway trein gestapt. Deze trein rijd 4 uur door een prachtig vallei via hoge bruggen over en naast ravijnen en door lange tunnels naar Pukerangi en terug. Was erg mooi om te zien. Daarna zijn we nog naar de Baldwin straat gereden. Dit is de stylste straat ter wereld en staat ook in het Guiness book of records. En hij is echt styl, We wilden onze playboy graag heel houden, en hebben daarom maar gelopen.

Straks gaan we proberen om wat albatrossen te spotten! Als er mensen zijn die nog meer foto's van ons willen zien. (er was vraag naar deze foto's vandaar) Kijk dan op de volgende link, hierop staan de foto's van onze avonturen in Afrika, waar we in september 2005 zijn geweest.

Oh ja ben gisteren gestopt met de antibiotica pillen en met mijn been gaat het goed, de wond is bijna dicht.

We hopen dat jullie het nog steeds leuk vinden!

Groeten van jullie Reporters vanuit Dunedin NZ

Onze foto's van Nieuw zeeland check

www.gerardenineke1.mijnalbums.nl

• 27 Januari 2007 - 07:33

Nicolette:

Gaaf om te lezen. Ik geniet nog mee, met enige jaloezie omdat wij echt al weer thuis zijn en druk bezig zijn onze jetlag te verwerken...
    Geniet nog maar even verder!
    Liefs,

Niek en Roos

• 27 Januari 2007 - 10:36

Auktje En Diderick:

hey het blijft geweldig om te lezen wat een mooie wereld vooral de dolfijnen er mee zwemmen lijkt me geweldig. schapen scheren weer eens wat anders dan de hondjes die ik doe.
    mooi dat het been weer bijna oke is groetjes van ons en nog veel plezier kijk al uit naar het volgende bericht auktje en diderick

• 27 Januari 2007 - 11:15

Gerard & Marja:

Gave foto's. Gerard het boerenvak is toch niets voor jou, blijkt uit de foto's. Maar ik heb Ineke alleen commentaar zien leveren maar zelf een schaap scheren ho maar???
    Heel luitjes veel plezier en tot de volgende mail.

• 27 Januari 2007 - 18:26

Janneke:

He toppers

Moest even 2 verhalen van jullie inhalen, maar wat weer een geweldige avonturen hebben jullie beleefd! Prachtige foto's ook. Fantastisch ook het stukje over het zwemmen met de dolfijnen! Lijkt me een geweldige ervaring en helemaal als het voor gratis is he!!
    LUL-lig voor je dingetje Gerard, maar een hele geruststelling dat ie het wel weer doet!!Je zal het maar hebben! HAHA
    Ik ben inmiddels thuis, dus zal nu jullie verhalen meteen weer lezen en reageren!En ook jullie komen over een maand alweer terug, de tijd gaat echt super snel.
    He tot snel en geniet maar lekker weer verder!

Groetjes Janneke

• 28 Januari 2007 - 08:44

Bert, Bonnita:

Hoi allebei

Fijn dat het weer goed gaat met het been van Gerard.
    Mooie verhalen en wat tof dat Ineke bij die dolfijnen is geweest,lijkt me geweldig om met die dieren te zwemmen.
    Hier in Niekerk gaat het ook wel goed ,we hebben wat nieuwe buurtjes gekregen. Heel leuk allemaal.We wachten jullie volgende bericht weer af.

Groetjes:
    Bert,Bonnita,Richard en Roland

• 28 Januari 2007 - 13:22

Henk Horsman :

Je vraagd of ik het nog steeds leuk vind, jullie verhalen. Reken maar van wel, ik geniet er heel veel van. Gewoon doorgaan

• 28 Januari 2007 - 17:13

Reizende EP Etaleur :

Hey ... ik lees alles nog steeds hoor en ik vind het heel leuk en kijk er ook steeds naar uit ! Nog veel plezier samen en groetjes Robert de etaleur van EP.

• 28 Januari 2007 - 17:35

Karin:

Hallo,

Met het lezen van de gedetaileerde verhalen, heb je bijna het idee dat je er zelf bent. Het kriebelt hier ook al (helaas niet bij de wederhelft :-$ )Maar morgen gaan wij op "wereldreis"; winterberg! Met de familie Brander. Jullie horen hoe het is geweest.

Groeten Peter en Karin

• 28 Januari 2007 - 18:29

Sonja En Martin:

Ik heb net opgezocht wanneer jullie weer naar huis komen en zie dat dit 23 febr is. Jammer want ik ga jullie leuke berichtjes missen. Vind het super om mee te reizen (in gedachten dan) Mocht je nog iun de buurt van Kaikoura komen Zwemmen met zeehonden is ook helemaal geweldig

• 28 Januari 2007 - 19:32

Errie En Agneet:

Hallo luitjes tof verhaal echt heel leuk. Vandaag in het o zo mooie regenachtige Niekerk ging voetbal gelukkig een x door. Niekerk-Hyker Boys. Hou het ff kort, 1-0 Dennis 2-0 Beppie met een mooie indraaiende corner 2-1 en in de 2e helft Dhr Ytsma voor de 3-1. Weer 3 punten en namens het hele team bedankt voor de snacks geweldig luitjes rustig aan

groetjes uut Niekerk

• 30 Januari 2007 - 15:06

Koortshoofd Floortje:

He poepies
    Klinkt allemaal leuk op de schapenboerderij (ik als echte schapenkenner, vind dat helemaal leuk natuurlijk) maar jammer dat er een naar eind aan zat. Maar ik was wel heel erg blij je stem te horen ien. Geniet van de laatste weken en ik ben blij dat de po's je hebben afgeschikt!!! (dus genieten maar, wij doen de po's nog wel)Hopelijk levert playboy nog wat op
    Kus Floortje

• 30 Januari 2007 - 19:00

Roeliewegman:

mooi dat het goed gaat met je been.geweldig zo dicht bij de dolfijnen.weer hele leuke plaatjes.we genieten nog steeds van de verhalen.nog 4 weken dus genieten en gezond blijven. groetjes van ons.

• 31 Januari 2007 - 18:35

Mattijs & Rianne:

Of wij het nog steeds leuk vinden?? Wij vinden het geweldig om jullie te volgen. Alleen het reageren blijft het zelfde. Oooooh.... Geweldig!! We zijn blij dat het weer wat beter met je been gaat. Veel plezier nog!!!! Grt M&R

• 01 Februari 2007 - 12:52

Gerarden Ineke :

hoi gerard en ineke , wij genieten mee met jullie geweldige avonturen,wat geweldig om met dolfijnen te zwemmen, zoiets maak je niet vaak mee , wij genieten nog steeds mee ,schapen scheren doe je ook niet elke dag,we zijnblij dat gerard zijn been weer hersteld , wij wensen jullie nog een fijne reis toe en we wachten op het volgende verslag van jullie,doei en geniet er maar van ,jullie hebben de reis er bijna op zitten wij willen hier mee zeggen geniet exstra veel plezier jan en ineke .ps ik heb van de week nog met je moeder gesproken gerard en ze is vol bewondering over wat jullie allemaal doen,nou ik weet geen nieuws te vertellen hoi jan en ineke.

• 01 Februari 2007 - 20:49

Alison:

Great to read of your travels after you left us, although some translations difficult!Pleased that you saw dolphins and other wild life along the coast road. We did enjoy having you to stay and look forward to reading about your further adventures.

• 05 Februari 2007 - 10:42

Ilona:

hallo gerrd en ineke...

jullie verhallen blijven supper en herman vindt het geweldig als hij thuis komt en een van jullie zit achter de comp.....
    met jullie huisje gaat het goed en ja nog geen borrel...
    geniet nog even van jullie laatste weken....
    groetjes ilona