Geweldig ongerept NZ, mooi weer en dolfijnen! - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu Geweldig ongerept NZ, mooi weer en dolfijnen! - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu

Geweldig ongerept NZ, mooi weer en dolfijnen!

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Gerard

19 Januari 2007 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Terwijl jullie moeite moeten doen om op de benen te blijven staan, genieten wij hier vooral van de zon!

Van Fox Glacier in de stromende regen zijn we naar Wanaka gereden dat lekker zonnig was! Een hele mooi route, vooral het tweede deel. Tussen de bergen door langs de Haast River. Begroeide bergen met watervallen, meren met erg blauw water en blauwe lucht met witte wolken. Bij Thunder Creek Falls en Fantail Falls hebben we een korte stop gemaakt.

Vlak bij het grote meer in Wanaka op de camping gestaan. Na 50 km waarvan 20 km gravelroad met cattlestops en forden (door water heen) kwamen we aan het begin van de Rob Roy Track. De route er naar toe was alleen al geweldig tussen de bergen met zoveel verschillende uitzichten. Koeien en schapen op de vlakke stukken, grijsblauwe rivier in het midden, wat bomen, vele bergen in verschillende soorten, maten en kleuren, watervallen en allerlei begroeiing. Eigenlijk is het niet uit te leggen, want de Track zelf bracht ons naar een nog mooier punt.

Via een swingbridge, dit keer gelukkig niet zo hoog, naar de andere kant van de rivier die we anderhalf uur gevolgd hebben. Halverwege een mooi uitzicht op een waterval en een stukje glacier. De waterval was zo hoog dat het water verwaaide. Het einde was geweldig, niet te beschrijven, maar probeer het toch. Sneeuw en glacier op de top, met vele watervallen die eruit vloeiden, de bergen eromheen begroeid met groen en geel. Wauw, AMAZING! Daar kun je een aantal uren naar blijven kijken, 45 minuten gedaan. Meerdere Kea vogels zijn hier te zien, die niet bang zijn voor mensen en erg graag je eten of andere spullen van je afnemen. We zagen er 1 met wat wegvliegen van een ander.

Gerard heeft teruggereden. Het was inmiddels een week geleden dat hij gereden had door zijn been, kortom het gaat de goede kant op. Naar Queenstown gegaan, hier kun je vrijwel alle gekke dingen doen die je maar kunt bedenken zoals bungy jumpen op verschillende manieren, skydiven, raften etc. We hebben ons ingehouden en alleen de jetboat gedaan de volgende morgen.

Een half uur duurde het, een hele snelle boot, erg wendbaar, die je vlak langs de rotsen laat varen. We gingen op volle snelheid door een canyon, met een aantal keren een 360 graden spin. Achterin waren de mensen behoorlijk nat.
's Middags de auto wat schoongemaakt, aangezien Gerard het schoonmaken zo mist, haha! Daarna welverdiend heerlijk in de zon gelegen in het park, ik een koude plons in het meer genomen en lekker een boek gelezen, ja zelfs Gerard!
's Avonds uit eten en naar de film, The Holiday, een echte kerstfilm waar niks in gebeurd, maar goed afloopt.

Op de plek gekeken waar de eerste bungeejump ter wereld is gedaan. Elke 5 minuten liet er wel 1 zich naar beneden storten. Gerard krijgt dan de kriebels en wil nog wel een keer (vorige keer in Afrika), maar "helaas" hij zit met zijn been en ik heb zijn moeder beloofd dat hij niet te gek mag doen, haha!

Via het blauwe Wakatipu meer naar Te Anau gegaan, steeds meer witte stipjes = schaapjes komen in beeld. Te Anau is de plek waar je langs moet om naar Milford Sound te gaan. Wat de volgende dag gedaan hebben. Een aantal keren gestopt, zoals bij Mirror Lakes, kleine meren waarin je de weerspiegeling kunt zien van de bergen. Bij Cascade Creek een mooi uitzicht over vele paarse en roze bloemen langs een riviertje en erachter de bergen. Humboldt Falls hebben we gezien waar Gerard erge dorst had (nee geen nadorst) zoals je op de foto kunt zien.

Gerard mag erg graag wilde dieren spotten, aangezien je die hier op het land niet veel hebt behalve vogels, gaat hij op zoek naar de dooie...possums! Een erg verse gevonden zodat hij er nog goed uitzag.

Vlak voor Homer Tunnel een geweldig uitzicht op vele watervallen die van de enorme hoge bergen naar beneden sijpelen. Aan de ene kant bovenop sneeuw en ijs en aan de andere kant onderaan sneeuw en ijs, waar je zelfs onder kon staan. De tunnel is dwars door een berg gemaakt, 1207 meter lang. Lichten aan!

Onder het "genot" van Jan Smit (je moet wat voor elkaar over hebben) naar Chasm Walk gegaan waar we een korte wandeling hebben gedaan om de mooie natuur te zien. Toch was deze wandeling te lang voor onze Playboy, aangezien ik de lampen had laten branden. Starten deed hij niet. Gelukkig hebben ze hier bergen, dus de auto naar beneden laten rollen en proberen te starten. Even dacht ik dat Gerard zo het ravijn in zou rijden, maar hij stopte net op tijd en had hem ook aan de praat. Wat een vent he!

In Milford Sound de boot op. Helaas was het bewolkt, waardoor het niet zo mooi lijkt als op alle plaatjes. Na een dik half uur waren we al op de helft van de fjord. Waarom hebben we een overnight cruise geboekt, we zijn zo terug! Niet goed laten voorlichten. Achteraf bleek het echter dubbel en dwars waard. Door de fjord gevaren, zo dicht langs de bergen dat we onder twee watervallen door gingen. Zeehonden zien liggen luieren op de rotsen. Na een uur kwamen we op open zee, Tasman Sea, waar we dolfijnen zagen! Vlak voor onze boot en een stukje verder weg, zelfs een kleintje! Geweldig gezicht! Gaat nooit vervelen. Bottle nose dolphins, de grootste die er zijn.

Teruggevaren naar bijna het begin, net om de hoek gingen we voor anker. Een klein stukje van de populaire vierdaagse Milford Track gelopen, dit is het eindpunt ook wel sandflypoint genoemd vanwege de vele.. juist zandvliegen. Er staat zelfs een bordje dat je ze niet moet voeren. Gegeten en gekletst op de boot. Geslapen in een goed bed, maar wat een kleine ruimte, twee keer mijn kop gestoten. Knock out, dus goed geslapen.

Vroeg op rond half 7, om te kayakken. Het water was erg rustig in vergelijking tot gisteravond. Een beetje rond gedobberd, toen er opeens beweging in het water was, dolfijnen!! Wauw, onder de kayak door en vlak naast ons, wat was dat GEWELDIG! Het kleintje was ook aanwezig en meerdere grote. Zo dichtbij! Als je het niet verwacht is het nog indrukwekkender.

De boot op, Gerard mocht even sturen en was hier goed in want wist de dolfijnen weer te vinden. Zo veel, zo geweldig, spelen rond de boot, springen, hangen aan de voorkant waardoor je ze in de ogen kunt kijken! Kortom Milford Sound is best mooi, met zonnig weer denk ik veel beter, maar de dolfijnen maakten het voor ons geweldig!

Vanmorgen rond 9 uur stonden we op de kade. Teruggereden naar Te Anau. Waar we internet bijwerken. Als het weer meewerkt wat niet zo volgens de voorspellingen is dan gaan we morgen met een watervliegtuig over Doubtful Sound. Daarna op naar het uiterste zuiden.

Wij hebben genoten deze week van de mooie uitzichten en de dolfijnen!

Blijf op je benen staan met die harde stormen daar!

Groetjes Ineke en Gerard

Onze foto's van Nieuw zeeland check

www.gerardenineke1.mijnalbums.nl

• 19 Januari 2007 - 10:08

Alfred.judith+kids:

haha hallo daar.
    mooie film he, zijn alfred en ik ook heen geweest met zijn twee.
    mooi dat het weer goed gaat met gerard.
    hier is alles ook goed.
    nou de groetjes van ons doeiiii

• 19 Januari 2007 - 10:19

Patrick En Marleen:

Lees en zie het wel weer dat jullie je daar nog best vermaken. Gerard gelukkig gaat het beter met je been. En Ineke niet weer de lichten laten branden he. Hier ook alles goed! Dikke tuut

• 19 Januari 2007 - 10:22

Fam.A.Stuit:

Hallo beide:
    Zo te zien vermaken jullie je nog prima.Hele mooie foto's.Wij wensen jullie nog veel plezier en avontuur toe.
    Groetjes:Bert Bonnita
    Richard en Roland.

Doeiiiiiiiiiii...........

• 19 Januari 2007 - 11:14

Floortje:

He hallo
    Zijn jullie elkaar al zat?? Vooral niet te bruin worden, want anders krijgen jullie ook nog teveel jaloerse blikken bij terugkomst.
    Gelukkig kan Gerard weer wat meer en wel rustig aan met de playboy.
    Is dat kajakken daar net z'on grote belevenis als in groningen ien??
    Kus

• 19 Januari 2007 - 15:51

Jan En Ineke:

jullie vermaken je best met je tweee"n ,wat geweldig om jullie te volgen ,de foto's zijn mooi en een erg leuk verslag van jullie reis wij hopen dat het met je been helemaal goed komt.hier in niekerk word het wat kouder ,geniet nog maar lekker ,groetjes

• 20 Januari 2007 - 03:26

Maaike:

Wat zijn jullie toch handig met de playboy! Zo te zien kan 'ie vanalles... Verder ziet het er weer leuk uit!
    liefs

• 21 Januari 2007 - 16:49

Gert Huisman:

gerard ineke ik heb genoten van de fotos ik ben ook best wel jaloers op jullie wat julie allemaal gezien hebben geweldig gewoon geniet er nog maar lekker van groetjes gert vannes en anouck huisman

• 21 Januari 2007 - 19:58

Hiske:

Heej!
    Mooie foto's en verhalen weer hoor! Ook vooral erg herkenbaar, maakt het nog leuker. Nou veel plezier en ik kijk uit naar het volgende verhaal!
    Kus Hiske.

• 22 Januari 2007 - 11:10

Sandra En Wieger:

He hallo daar!

Wat een mooie verhalen en foto's! Zo te zien en te lezen vermaken jullie je nog prima daar. Heel veel plezier nog en geniet ervan! Tot gauw.

Groetjes

• 22 Januari 2007 - 19:49

Fred En Lizanne:

He lieve mensen,

Mooie verhalen weer hoor! Maar Gerard en een boek lezen?! Das even wennen ;. Maar goed dat je het op camera hebt vastgelegd.
    Fred en ik gaan vrijdag naar Oostenrijk! Skien, alleen ligt er nu nog geen sneeuw! Beetje jammer. Tot gauw en geniet nog even lekker van jullie avonturen!
    Dikke kus

• 23 Januari 2007 - 17:45

Nicolette:

Wat ben ik jaloers op jullie dolfijnen! Wij waren naar Doubtful Sound gegaan (iets dichterbij). OOk geweldig mooi, denk dat de omgeving niet eens zoveel uit maakt, maar helaas, bij ons geen dolfijnen...
    Toch ook een erg mooie trip.
    Wij zijn inmiddels weer thuis waar ik tegen de jetlag aan het vechten ben. Ik moet nog een paar uurtjes...
    genieten jullie nog maar, ik vind het veel te snel gegaan!

Niek en Roos

• 24 Januari 2007 - 09:55

Marga:

wat moet ik zeggen. Jan Smit??
    groet, Marga

• 25 Januari 2007 - 14:12

Leanda:

Alles nog goed daar?? Of zit je in the middle of nowhere waar geen internet is te vinden. Ben nieuwschierig naar meer verhalen en foto's! Ik hoop dat jullie het nog steeds naar jullie zin hebben! Hier in Grunn is alles prima! Veel plezier nog.

Groetjes Leanda