Eastcape Noordereiland - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu Eastcape Noordereiland - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu

Eastcape Noordereiland

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Gerard

13 December 2006 | Nieuw Zeeland, Napier

Hoe gaat het met de kerstvoorbereidingen? Staat bij iedereen de kerstboom al opgetuigd? Hier voelt het met de zon en zo'n 20 tot 25 graden helemaal niet als kerst. Zelfs de kerstliedjes die op Gerard zijn MP3 speler staan kunnen hier niks aan veranderen!

We zijn Auckland uitgereden met ons busje. Nadat we langs een monteur zijn geweest die zei dat de reparaties niet nodig waren die ze ons geadviseerd hadden bij de Car Market. De stad uit, waar een derde van de volledige bevolking van Nieuw Zeeland woont, op naar Huntly. Boodschappen gedaan en op naar onze eerste camping. Het leek een beetje op een ouwe lullen camping, maar het was erg gezellig. 's Avonds regende het pijpestelen! Met als gevolg dat een hoek van ons bed nat was. Waar het waarschijnlijk gelekt had, heeft Gerard het schoongemaakt. Op elke camping in Nieuw Zeeland hebben ze een keuken, ontzettend handig en je raakt snel aan de praat met mensen.

De eigenaar heeft ons uitgelegd welke mogelijke routes we zouden kunnen rijden en wat mooi is om te zien. We hadden namelijk geen idee, behalve dat we eerst Maaike op zouden gaan zoeken!

's Ochtends naar een dokter geweest die naar mijn oren heeft gekeken. Gelukkig is de doofheid niet blijvend. Oordruppels voor twee dagen gekregen en dan uit laten spuiten. Daarna naar een autohandel om een radio, ruitenwissers en stoelkussens te kopen. Doe de goedkoopste maar die je hebt, waar je vanaf wilt. Daardoor hebben we nu playboy stoelen! Door heuvelachtig, ontzettend groen landschap en hobbitland zijn we naar Whaketani gereden. Af en toe een bui, het regent nooit lang.

In de keuken raakte we aan de praat met een nederlander en een canadees, die al fietsend aan het reizen zijn. Leuk om hun verhalen te horen, hoe ze hitchhiken als de heuvels te zwaar worden.

Via de Pacific Coastway zijn we naar het meest oosterlijke deel gereden. Hier begint de dag als eerst omdat het net naast de tijdzone ligt. Onderweg was het even spannend of we op tijd een bezine-station zouden vinden, wat gelukkig gelukt is. Helaas vind onze Playboy benzine erg lekker, maar doordat benzine relatief goedkoop is rijden we goedkoper dan in Nederland.

Onderweg een stop gemaakt om te genieten van het uitzicht terwijl we een broodje aten in onze kampeerstoeltjes. Achterklep omhoog, spullen eruit, alles bij de hand! Uitzicht op de blauwe zee en het groene bergachtige landschap met veel verschillende soorten bomen door elkaar. Kleine dorpjes onderweg en vanuit de verte kun je al zien of je een regenbui krijgt of dat de zon terug komt.

Bij Anaura Bay en Tolaga Bay een stop gemaakt. Bij Tolaga Bay is een 600 meter lange pier de zee in. Het waaide behoorlijk en de donkere lucht was in aantocht dus een snelle wandeling over de pier gedaan.

Na zo'n 8 uur kwamen we aan in Gisborne. Camping aan zee. Aan het begin van de dag dacht Gerard pinguins te zien, dit bleken toen we dichterbij waren Jan Gents te zijn.

De volgende dag naar een medical centre voor mijn oren. Erg snel geholpen, ik kan weer horen!! Wat een genot! Naar een garage gereden om een zekering te laten vervangen en een filter. De radio werd er ingezet. Helemaal blij dat alles klaar was! We zouden naar Napier rijden, maar onderweg las ik in de Lonely Planet dat er een National Park "in de buurt" lag, die erg de moeite waard zou zijn. In Wairoa de bocht omgegaan en in zo'n anderhalf uur naar Lake Waikaremoana gereden, dit ligt in Te Urewera NP. Via bergachtig groen gebied met vele schapen en koeien. Langs de kant hingen in een ijzerachtige afscheiding allerlei schoenen, waarom geen idee!

Boven aangekomen hebben we onze camping opgezocht die aan het grote meer lag. In de keuken (ja erg goed voor sociale contacten) gekletst met een Belgisch en Israelisch stel. Zij gingen de volgende dag beginnen met een drie of vierdaagse hike. Je neemt zelf je eten, drinken, kookgerei en kleding voor die dagen mee en slaapt in hutjes waar alleen koud water is. Je loopt elke dag een aantal uur. Zo kun je hele mooie natuur zien waar je anders niet komt. Er zijn meerdere van dit soort grote wandelingen in Nieuw Zeeland, wie weet gaan we dat een keer doen.

's Middags hebben we een korte wandeling gedaan naar een dikke boom toe. Ze hebben overal dikke bomen! De volgende ochtend om 7 uur opgestaan, zodat we om 8.30 konden beginnen met de 6 uur durende hike die we wilden doen. Na drie weken niks doen een goeie oefening, anders kunnen we Maaike straks niet aan! Het eerste uur was stijl omhoog tot aan Lake Waikareiti. Een uur langs het meer en vervolgens vier uur langs een paar kleine open velden, meertjes en Lake Ruapani, waarna de hike vernoemd is. Je loopt door ontzettend mooi groen, veelzijdig regenwoud. Verschillende soorten bomen, ontzettende heldere en koude meren, fluitende vogels die je niet kunt zien onder een stralende blauwe lucht.

Je moet je hier heel goed insmeren omdat de gat in de ozonlaag hier het grootst is waardoor je snel verbrand. Gerard heeft net als Tarzan aan een slingerende tak gehangen, mooi gezicht, alleen de kreet miste! Aan het begin van de hike zijn twee watervallen, de Aniwaniwa en Papakorito Falls, erg mooi om te zien! In totaal hebben we over de hike 5 uur gedaan waarbij je zo'n 600 a 700 meter hoogteverschil hebt.

De playboy ingestapt, ramen open voor de airco en gaan. Na drie uur in Napier aangekomen waar we de auto even op een parkeerplaats hadden gezet om te kijken naar welke camping we wilden. En toen zei de playboy ik ga niet meer starten! Even gewacht om opnieuw te proberen, maar hij had er echt geen zin meer in. Roadassistense gebeld, waar we gelukkig wat voor hadden afgesloten. Hij was er 20 minuten later om te vertellen dat onze accu niet opgeladen wordt, hoeveel we ook rijden. Advies, morgen naar de garage om dit te laten repareren. Ik kan je vertellen dat Gerard hier niet echt gezelliger van wordt, hij was hier namelijk bang voor. Maar goed vrolijk verder.

Wederom in de keuken, dit keer gekletst met een Canadees stel dat op de motor rondtoert. Vanochtend starte de playboy niet. Binnen twee minuten had ik geregeld dat iemand ons te hulp kon schieten met startkabels. Naar de garage gereden. Daar staat hij nu. We moeten wachten tot drie uur, dus zijn Napier ingegaan. Door de nog dichte winkelstraten gelopen, langs de zee en naar een oppossumwinkel geweest. Ze zijn ontzettend anti-oppossum. Dit is een soort wezel die ooit over hebben laten komen uit Australie en hier erg spijt van hebben. Ze vernielen bomen en zijn slecht voor de vogels. In de winkel kan je van alles kopen wat gemaakt is van oppossums, pantoffels, mutsen etc. Gerard heeft voor een dollar een minuut lang geschoten op fictieve oppossums!

Straks naar onze playboy en hopelijk gaan problemen meer, anders verkopen we hem misschien wel weer. Op naar Maaike!

Je ziet hier veel "kerstbomen", dit zijn bomen die rond de kerst in bloei gaan. Vol met rode bloemetjes!

Succes in het vlakke kikkerlandje met de regen en wind vanuit een zonnig zomers oost Nieuw Zeeland!

Onze foto's van Nieuw zeeland check

www.gerardenineke.mijnalbums.nl

• 13 December 2006 - 08:45

Marga:

groeten aan Maaike en veel plezier met elkaar!
    groet, Marga

• 13 December 2006 - 08:46

Esther:

Hoi!

Bij ons staat de kerstboom al een week haha!
    Lekker een griepje te pakken nu, maar dat is ook niet zo gek met het weer hier. Bij jullie klinkt het weer veel beter! Leuk om de foto's te bekijken. Hoop dat de auto gemaakt is.....

xxx

Esther.

• 13 December 2006 - 11:54

Apie:

wauw, wat een beelden weer. En heerlijk dat je daar nu ook geluid bij hebt! Succes met je playboy en ohja, door het weer kom je hier ook niet in de kerststemming, maar ik heb een heuse kerstboom!
    Groeten!

• 13 December 2006 - 20:27

Fred En Lizanne:

Voor ons ook een beetje raar hoor, nu kerst. Net terug uit Egypte,30 graden en nu de kerstboom in huis en uiteraard .... regen. Maar goed, wel gezellig!
    Groetjes,
    Fred en Lizanne
    P.s. mooie foto's

• 14 December 2006 - 09:35

Ilona:

hallo gerard en ineke.
    wij hebben de kerstboom nog niet staan,weet niet waneer ik hem neer zet.meschien naar herman zijn verjaardag of eerder.
    en het zijn weer supper mooie foto's en verhallen en rustig aan he met je oortjes.
    knuff van ons..
    herman en ilona

• 14 December 2006 - 12:36

Jan En Ineke :

hoi hier weer een berichtje uit niekerk ,de kerstboom staat er weer , en het is hier niet zo mooi weer als bij jullie, maar we moeten het er maar mee doen .erg mooi reis verslag ,hopelijk gaat het met jullie's plaboy weer goed , veel plezier en een goede reis met de playboy, wij wensen jullie prettige feestdagen groetjes.

• 14 December 2006 - 13:29

Tante Martha ,gellie:

wij hebben jullie site bekeken wat leuk. wij wensen jullie fijne kerst dagen en een gelukkig nieuwjaar.
    we lezen wel weer eens groeten tante martha en gellie

• 14 December 2006 - 16:07

Floorus:

He hallo, complimentje voor het uiterlijk van jullie mooi auto. Jammer dat hij het niet zo goed doet. Mooi foto's wederom, lijkt net alsof jullie erin zijn geplakt!!;)
    veel plezier met mjekke.
    Kus Floortje

• 15 December 2006 - 10:34

Gerard & Marja:

He leuke foto's. Jammer dat het met de playboy niet zo goed gaat. Veel succes verder met jullie rondreis.

• 15 December 2006 - 12:46

Alfred En Judith:

hey hallo.
    nou wij hebben dit jaar geen kerstboom,wij gaan lekker met vakantie met de kerstdagen haha.vandaag over een week gaan wij er van tussen.
    mooie foto,s hoor en super die verhalen.
    groetjes van ons alfred judith , iza en senna

• 15 December 2006 - 17:52

Myrthe:

Hé Gerard en Ineke! O o o hoe klets ik me hier nou weer uit, dat ik nog niet eerder heb gereageerd... Heb net alle schade ingehaald, al jullie prachtige, overweldigende foto's bekeken en kan dus met volle overtuiging zeggen: WAUW! Hier staat de kerstboom ook al, geen rode bloemetjes helaas, maar wie weet wat het broeikaseffect nog teweeg zal brengen ooit... :-)
    Geniet ervan en fijne, maar vooral warme kerstdagen toegewenst!

groetjes,
    Myrthe

• 16 December 2006 - 15:24

Ton En Lydia:

Beste Gerard en Ineke.Weer een serie leuke foto's en verhaal. De mooiste vind ik die van de waterval op de Fili's. Wij wensen jullie nog veel vakantie plezier en kom gezond weer terug. Grt,T/L

• 17 December 2006 - 10:03

Piet En Annejoke:

We volgen jullie en vinden de foto,s erg mooi.
    Wij wensen jullie een hele prettige kerstdagen en een heel gelukkig nieuwjaar toe.
    Verder nog heel veel plezier en geniet er lekker van.
    Veel liefs.