Highlands Fiji, aankomst Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu Highlands Fiji, aankomst Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu

Highlands Fiji, aankomst Auckland

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Gerard

07 December 2006 | Nieuw Zeeland, Auckland

Dit keer een snelle opvolger, aangezien we er even tijd voor hebben en het internet hier goedkoop is! Joehoe!

Op onze laatste dag op Fiji hebben we een trip de binnenlanden in gedaan. Dit begon met een aantal uur in een kleine truck waarbij in de open achterkant zaten. De wind wapperend door onze haren! Via het dorpje Navua zijn we van de geasfalteerde naar de verharde, meer hobbelende weg gegaan! De weg ging omhoog naar uiteindelijk zo'n 900 m, de bergen in. Ontzettend groene omgeving met allerlei soorten bomen en planten. Wat dorpjes gepasseerd, die behoorlijk zijn afgezonderd van de grote weg. Zelfs midden in de hoog landen stond een politiebureau, waar ze helemaal niks te doen hebben!

Na een paar uur rijden kwamen we bij het dorp aan van onze gids Andrew. De huisjes zagen er hier best goed uit, van steen of golfplaten. Iedereen zwaait, lacht en zegt Bula (welkom, hallo)! We kregen een doek om als rok, ook Gerard. Door het dorp zijn we naar het chiefs house gelopen. Als je een dorp bezoekt moet je altijd eerst naar de chief en een gift meenemen, wat vaak kava is. Hij heet je welkom.

Kava is een drank die is gemaakt van een soort rietplant. Dit werd klaargemaakt door Andrew in een trechtervormige houten bak met water. Terwijl bij chief Leo zaten in kleermakerszit. Een klein mannetje achter een tafel. Andrew vroeg de chief om goedkeuring voor onze trip, wat hij natuurlijk kreeg. Daarna begon de kavaronde, low tide (beetje), high tide (meer) of een tsunami (veel). Je drinkt het uit een halve kokosnotendop nadat je geklapt hebt en Bula hebt gezegd. Het smaakte dit keer iets beter als op Nacula, maar het is niet lekker. Gerard heeft maar 1 keer gehad wat eigenlijk niet hoort, maar dit vanwege zijn buik.
De houten bak moet namelijk altijd leeg gedronken worden, wat drie rondes duurde dit keer.

Chief is iets wat in de familie blijft. Het wordt doorgegeven aan de oudste zoon, en dit bleek Andrew te zijn! Een chief maakt de belangrijke beslissingen in het dorp en helpt conflicten op te lossen. Wat gekletst en Gerard was favoriet bij de rokers van het dorp door zijn zelfgedraaide sigaretten.

Via de navuarivier zijn we een stuk naar beneden gekayakd. In opgeblazen kayaks via kleine stroomversnellingen en een geweldig groene bergachtige omgeving met koeien, watervallen en bamboe. Ondanks dat zal kanoen of kayakken nooit onze hobby worden. Dus blij toen we over konden stappen in een longboat, die behoorlijk laag lag in het water door het zware gewicht van 10 mensen en de kayaks.

Tijdens het kayakken hebben we een stop gemaakt voor de lunch. Pedro, een van de gidsen was aan het vissen met een stukje draad met een haakje eraan en een stukje brood. Een stukje het water ingegooid en twee tellen later beet! Waarom hebben we in Nederland van die dure hengels?

De tweede stop was bij een mooi grote waterval. Gerard heeft hier gezwommen, zoals je op de foto kunt zien.
Het laatste stuk met de longboat en de truck gedaan, zodat we aan het eind van de middag weer terug waren.

Tassen opgehaald bij ons appartement waar 's avonds op elke vierkante meter in het grasveld een dikke kikker zit, goed tegen de muskieten. We hadden een tv in het appartement met welgeteld 1 zender, Fiji One, geen gezap! Hierop volgden we de laatste ontwikkelingen van de regering en het leger. Wat Esther schreef klopt allemaal, alleen speelt het zich allemaal in de stad Suva af, waar wij niet zijn geweest. Verder merk je er niks van, behalve dat er over gepraat wordt. Het is ontzettend slechte reclame voor het toerisme.

Bij het politiebureau hebben we gevraagd of ze een rit voor ons konden regelen terug naar Nadi. Ja hoor, ze gingen bij de weg staan voor ons en na zo'n 15 minuten had hij een busje voor ons geregeld. Weinig gekletst, niemand kende elkaar want ze hadden allemaal een lift. Na zo'n twee en half uur rijden waren we terug in Nadi, vervolgens met een taxi naar ons resort gegaan.

Volgende ochtend naar Auckland gevlogen! Gerard voelt zich gelukkig weer goed! Een hostel opgezocht en wat rondgelopen over Queensstreet.

Vandaag zijn we op zoek gegaan naar een busje, waar we ons mee kunnen vervoeren, in kunnen slapen en eten kunnen maken. Goedkoopste manier van reizen. Nog nooit hadden we een auto gekocht, en nu waren we binnen een paar uur klaar! We zijn de trotse eigenaar van een mitsubishi, gekeurd en wel, met voorop een kangaroevanger. Met z'n drieeen kun je voorin zitten, we hebben een bed, gordijntjes en ruimte om spullen te bergen. Ideaal! We hopen er lekker mee rond te kunnen rijden, een hoop mooie dingen te zien en het allermooiste is als we hem weer goed kunnen verkopen!

Morgen vertrekken we uit Auckland en gaan we Nieuw Zeeland ontdekken!!

Groetjes vanuit Auckland waar we 12 uur voorlopen!

Onze foto's van Nieuw zeeland check

www.gerardenineke.mijnalbums.nl

• 07 December 2006 - 10:00

Mattijs En Rianne:

Goedemorgen!
    Gerard, we zijn blij dat het weer iets beter gaat met jouw buik. Het klonk namelijk best wel een beetje griezelig...
    Welterusten en slaap lekker!!!

• 07 December 2006 - 16:06

Floortje:

Welkom in het land van ûs maaike!! Hopelijk zien jullie elkaar. Hele mooie foto's hoor. Ik zie ook wel iets kleur op jullie gezicht, heerlijk. Heel erg veel plezier daar. Kus Floortje

• 07 December 2006 - 17:50

Duurt En Petra:

He hallo
    Het gaat goed bij jullie he, Wij vinden het prachtig hoe wij genieten van jullie genieten.He is dat geen mooie zin!
    Veel plezier en een groet hier uit Zevenhuizen weg.

• 07 December 2006 - 21:40

Herman En Ilona:

het blijft mooi al jullie spannede verhallen en de foto's we genieten er van.
    knuff uit niekerk

• 08 December 2006 - 12:05

Janneke:

Jullie blijven echte Hollanders he! Alles zo goedkoop mogelijk!
    Weer een super verhaal en geweldige foto's!
    Hoorde van Florus dat jullie Maaike mogelijk over een dag of 3 treffen, voor dan alvast heel erg veel plezier, maar dat zal wel lukken.
    Tot de volgende keer!

Groetjes Janneke

• 08 December 2006 - 15:21

Erwin & Agnetha:

Haaaai!

Super verhalen en suuuuuuuuper mooie foto's!

Grtjs!

• 08 December 2006 - 17:03

Jan En Ineke :

hoi gerard en ineke hele mooie foto's om bij weg te dromen ,wij wensen jullie een hele mooie reis door nieuwzeeland toe, dan gaan wij ook meegenieten ,hopeljk gaat het weer goed met jullie beiden ,en bedankt voor het reisverslag.groetjes uit guur niekerk ,doei.

• 08 December 2006 - 18:37

Ineke:

He hoi! Leuk politiebureautje zeg! Verder ook mooie fotos! Veel plezier verder en groeten aan Maaike!

• 11 December 2006 - 21:36

Fam.A.Stuit:

Hallo,wereldgenieters.Fantastisch om zoiets mee te maken.Wat een ervaring.Mooie foto's.Zo krijgen wij er een beetje een beeld van.Hopelijk gaan jullie de rest van de tijd daar ook net zo genieten dan tot nu toe.Groetjes:
    Bert Bonnita & de kids.
    Doeiiiiiiii.........