Eiland hoppen op Fiji - Reisverslag uit Suva, Fiji van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu Eiland hoppen op Fiji - Reisverslag uit Suva, Fiji van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu

Eiland hoppen op Fiji

Door: Ineke en een beetje Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

04 December 2006 | Fiji, Suva

Hallo iedereen!

Mooi dat jullie zo ongeduldig zijn om een nieuw bericht te lezen! Hopelijk heeft Wim het duidelijk kunnen maken! Op de eilanden waar wij zaten was geen internet!

Op de laatste dag in LA hebben we over de boulevard gefietst, erg lekker om te fietsen na 3 maanden! Na 4 geweldige dagen bij Drew, Joel, Meghan en Neel op Venice Beach, heeft Meghan ons naar het vliegveld gebracht. De vlucht van LA naar Fiji duurde zo'n elf uur, maar door het tijdsverschil hebben we er anderhalve dag over gedaan. Zo kon het gebeuren dat wij 21 november 2006 nooit hebben beleefd!

Op Fiji werden we verwelkomd door de warmte en een muziekbandje! Mensen op Fiji staan erom bekend onzettend aardig te zijn, (ontzettend vaak hebben we Bula Bula gehoord, is welkom, hallo) helaas maakte de vrouw van de douane dit niet waar.

We waren om 5 uur in de ochtend geland, vooral Gerard had weinig geslapen in het vliegtuig door huilende babies en een dronken man. Eerst wat bijgeslapen in ons resort. 's Middags onze trip over de Mamanucas en Yasawas eilanden geboekt.

De volgende ochtend op de Yasawa Flyer gestapt, een grote gele Katamaran richting Nacula, ons eerste eiland wat zo'n 4 uur varen was. Op het bovendek in de zon en na een paar uur helemaal knettergek van de local music. Van de grote boot zijn we over gestap in een kleine boot, naar ons resort Melbravo. Resort klink heel luxe, maar kan hier van alles zijn.

We hadden een rieten hutje, een bloemetje lag klaar op het bed en eromheen een muskietennet. Hangmatten, tussen de palmbomen, blauwe lucht en ontzettende heldere zee, echt een plaatje! Drie keer per dag lunch zit er bij in begrepen, er is niks te verkrijgen op de eilanden. Er wordt getrommeld als het eten klaar is. De tijden kunnen wisselen, dit noemen ze Fiji-time, relax! Veel rijst gehad, kip, vis, vers fruit zoals ananas, mangos en meloen. Dit kan je gewoon van de bomen plukken als je wilt. We waren met zo'n 20 mensen, een erg internationaal gezelschap, erg gezellig!

De tweede dag zijn we naar een grot in en onder water geweest. Om in de tweede grot te komen moest je een stukje onder water door zwemmen, een wat benauwd idee. Maar uiteindelijk stelde het niet veel voor. Erg mooi om in de grot te zwemmen die verlicht werd door een zaklantaarn van onze gids.

's Middags thee gedronken met de pastor van het dorp, interessant om te horen hoe ze hier leven. In dezelfde hutjes als waar wij in sliepen, vangen hun eigen vis en verbouwen hun eigen eten, terug in de tijd zeg maar. 's Middags zagen we kinderen aan een tak van een palmboom lopen slingeren. Dat moesten wij natuurlijk even proberen. Ineke was hier echt de beste in en ging helemaal in de rondte. Totdat de tak afknapte bij een Duitser, daar ging het speelgoed van de kinderen.

's Avonds komen de beestjes, twee hele dikke spinnen in ons hutje, muskieten, die op het vaste land erger waren, kleine salamanders.

De derde dag hebben we 40 minuten gelopen over strand en binnendoor tussen het onzettend groene fiji, naar een andere kant van het eiland, Oarsmans Bay. Onderweg hebben we een hele grote spin gezien en grote behaarde landkrabben. Een erg mooi wit strand met prachtig koraal wat twee meter er vanaf ligt, en nog onaangetast. Lekker gesnorkeld, vele visjes gezien in verschillende kleuren, vormen en maten. Was echt geweldig snorkelen. Helaas ben ik sindsdien behoorlijk doof aan mijn linker oor, wat ik wel vaker heb gehad maar na twee of drie dagen wel weer open brak, nu heb ik het al een week. Niet echt gezellig! Wat zeg ie?!!!

's Middags zijn we naar de Blue Lagoon geweest, wat bekend is van de film. Gerard heeft lekker gesnorkeld, ik op het strand gelegen. Een krabbetje met huisje bestudeerd en genoten van het geweldige uizicht. 's Avonds hadden we een voorstelling van traditionele dans, waar we zelf de pineut van werden nauurlijk. Maar we kregen wel een mooie bloemenkrans om en een bloemetje achter ons oor. We hebben ook Kava gedronken, het plaatselijke drankje wat smaakt naar vies water. Normaal moet je tong gaan tintelen en word je relax.

Zondag zijn we meegeweest naar de kerk, wat buiten was tussen de palmbomen en een klein afdakje. Een dikke geluidsstereo en boxen om de muziek goed te laten horen. Deze modernisering hadden we niet verwacht. Het begon met een aantal nummers en we moesten swingen! Springen, rennen en dansen, erg grappig! Daarna volgde een lange preek in het Fijiaans in de warme zon. Leuk om een keer mee te maken.

De mensen spreken hier Engels en hun eigen Fiji taal. Voor degene die het niet weten, de mensen zijn donker getint met zwart gekruld of kroeshaar. Net als Canada is Fiji ooit van Engeland geweest, waardoor koningin Elizabeth nog steeds op de munten staat.

Van Melbravo zijn we naar Mantaray Resort gegaan, dit ligt op Nanuya Balavu. Een stuk luxer! Drie keer per dag buffet, een huisje op poten, een soort boomhut. Als je de deuren opent kijk je gelijk op de zee. We zijn hier twee dagen geweest en hebben genoten van het eten en het liggen in de hang of zitmatten. Hier was meer wind, dus iets koeler, wat echt niet erg was. Gebruik gemaakt van de kayaks en Gerard heeft een introductieduik gedaan. Vond hij erg leuk, 6 meter diep geweest, 40 minuten onder water. Het was in het begin erg vreemd om te adememen maar laater ging dat beter. Omdat het de eerste keer is duik je hand in hand, had hij mooi mazzel dat het een leuke meid was! Hij vond het voordeel dat je niet elke keer omhoog hoeft om adem te halen en je kunt tussen het koraal doorzwemmen en dingen aanraken en voelen. Ook is er nog een erg grote krab over Gerards voet heen gerend.

Er zijn wat problemen op Fiji rondom de regering en het leger. De commandant van het leger wil dat de premier opstapt, en heeft hier een ulimatum voor opgesteld dat 4 december is, de 6 de vliegen we. De Fiji-mensen zijn er vrij rustig onder, het speelt zich vooral in Suva af, waar wij niet heengaan.

Ons volgende eiland was Waya, waar we verbleven in Adi's Place, back to basic. Het leuke is dat je meer tussen de locale bevolking zit, maar het is minder hygienisch. Dit heeft Gerard gemerkt, want sinds het eerste ontbijt heeft hij last van maag en buikkrampen en pijn, wat nog niet echt over wil gaan. Gelukkig eet hij weer.

We hebben een wandeling gemaakt over de heuvels waardoor je een mooi uitzicht krijgt en de andere kant van het eiland kunt zien. Dagen erna weinig gedaan, omdat Gerard zich niet happy voelde en er niet veel te doen was. Het halve dorp bleek ziek te zijn, geen goed teken dus. De laatste dag een wandeling over het strand gemaakt.
O ja we hebben de laatste schooldag meegemaakt, want onze slaapplek lag tussen het dorp en de school in. Kinderen zongen liedjes en dansten erbij. Ze zijn nu 6 tot 8 weken vrij.

De volgende morgen hebben we nog gewandeld langs het strand. Gekletst met wat locals en hele grote bloedzuigers gevonden onder een rots, iets van 30 cm. Gerard heeft kleine kreeftjes in schelphuisjes verzameld. Hier hebben we een soort kreeften race meegedaan. Onze waren niet zo snel, want toen Louie (jongentje die er werkte)aankwam met zijn 10 x zo grote kreeften, hadden wij geen kans meer.

We zitten in het regenseizoen, wat we gemerkt hebben. Een dag plensde het en daarna vooral bewolkte dagen me af en toe een buitje. Op Nacula dronken we het regenwaer want ze hebben niks anders, op Waya dronken we water van de waterval, dat zal meegespeeld hebben in Gerard zijn niet lekker voelen.

Onze laatste nacht en eiland was Bounty. Je kunt er in 35 minuten omheen lopen, erg klein dus. Maar leuk, luxer, genoeg te doen, hygienisch en weer lekker eten. Hier is Celebrity Love eiland opgenomen, een engelse serie, waar Rebecca Loos in zat. Het gebouw is inmiddels behoorlijk verwaarloosd, maar je kunt het bekijken.
Rondjes om het eiland gelopen, gelegen op een ligstoel bij het zwembad, volleybal gespeeld en een massage gehad! Een stevige massage! De knokkels in de schouderbladen waren erg gevoelig. Op het strand, dus geen bandje met zeemuziek dit keer!

Van Bounty naar Viti Levu gevaren, the main island. Doordat je van eiland naar eiland hopt kom je regelmatig dezelfde mensen tegen en zo doe je adresjes in Nieuw Zeeland en Australie op!

Een nachtje in Nadi geslapen. Gisterochtend met de local bus naar Pacific Harbour gegaan, zo'n 2 en half uur rijden. Gekletst met locals. Gerard heeft met Albert, een leraar gepraat over van alles en nog wat. Was erg interesant. Vandaag een internetdag, morgen een trip het binnenland in met 4x4, watervallen, naar een dorp en terug raften en dan vliegen we 6 december naar Nieuw Zeeland! We hebben er zin in!

Een hele fijne Sinterklaas!!

voor onze foto's van Fiji check

www.gerardenineke.mijnalbums.nl

• 04 December 2006 - 08:28

Michel:

mooie verhalen we lezen ze met veel plezier. ook de foto's zijn erg mooi.goede vlucht naar nieuw zeeland en groetjes van hier

michel,sandra en ilse

• 04 December 2006 - 08:55

Jan Mulder:

in 1 woord.........fantastisch!

• 04 December 2006 - 10:07

Apie:

wauw, klinkt echt als een tropisch eiland avontuur, zon, zee, strand, oorpijn en voedselvergiftiging, heerlijk! Haha. geniet ervan en tot de verhalen van Nieuw Zeeland. Ik verheug me op dat hoofdstuk.

• 04 December 2006 - 11:20

Floortje:

Hai lieve mensjes
    Ik had jullie inderdaad wel een beetje gemist, maar had er al rekening mee gehouden dat ze daar niet veel computers zouden hebben. Ik ben ontzettend benieuwd naar de mooie foto's in hangmat. Lekker hoor al dat fruit aan de bomen (is goed voor je ineke), wij eten hier ons lam aan pepernoten en speculaas.
    (ook lekker)
    Kus Floortje

• 04 December 2006 - 12:02

Marleen En Patrick:

Wat een gave dingen allemaal. Dus Gerard volgende x met ons duiken? Echt te gek wat jullie daar allemaal meemaken. Krijgen ook zin om daar heen te gaan. Ben benieuwd naar de foto's. Dikke tuut van ons.

• 04 December 2006 - 13:08

Jan En Ineke:

hoi wereld reizegers ,zo te lezen hebben jullie het erg naar de zin ,de verhalen zijn om lekker bij weg te zwijmelen ,het is hier zonnig en niet koud,uitzonderlijk weer. we hopen dat de foto''s mooi zijn geworden kunnen wij ook meegenieten .wij wensen jullie een fijne reis naar nieuwzeeland toe en een goede gezondheid op de reis voor gerard , ineke een gezond oor ,want last van oorpijn is ook niet lekker .veel gezondheid en een goede reis verder.

• 04 December 2006 - 13:22

Marga:

nou ben ik klaar met de spinnen! Voor de rest weer leuk om te lezen. Later!

• 04 December 2006 - 16:10

Henk Horsman:

Geniet volop mee
    ben benieuwd naar de adressen in Australie, voor volgend jaar.
    Genieten maar
    Groetjes

• 04 December 2006 - 19:50

Alexander En Martine:

Wat een mooie verhalen zeg! Zon,zee en strand.... heerlijk. Wel wat anders dan de storm en regen hier! Veel plezier nog en een goede vlucht woensdag.

• 04 December 2006 - 21:08

Fred En Lizanne:

Exotische vehalen!!Klinkt zeer goed! Fred en ik zijn donderdag terug gekomen. Erg leuke vakantie gehad. Ook gesnorkeld (is erg mooi in Egypte!). Jullie ook een fijne sinterklaas (wie hebben jullie getrokken?!) Haha
    Dikke kus

• 05 December 2006 - 08:29

Esther:

Nieuws hier in Nederland:

Militaire staatsgreep op Fiji-eilanden

Uitgegeven: 5 december 2006 08:02
    Laatst gewijzigd: 5 december 2006 08:26

SUVA/WELLINGTON - Het leger van Fiji heeft na weken zijn dreigementen waargemaakt en de macht overgenomen in de archipel in de zuidelijke Grote Oceaan. Comandant Voreqe Bainimarama liet tijdens een rechtstreeks uitgezonden rede op de televisie weten dat de regering van Fiji is ontslagen, omdat premier Laisenia Qarase weigerde af te treden.

Militairen omsingelden eerder op de dag al het huis van de eerste minister en grendelden regeringsgebouwen af. Tussen premier Qarase en Bainimarama speelde al lange tijd een machtsstrijd.

Bainimarama verweet de regeringsleider dat hij de spanningen tussen de Melanesische meerderheid en de minderheid van etnische Indiërs vergrootte. Zo wilde hij dat de regering af zou zien van een voorgenomen amnestie voor de daders van een gijzelingscoup zes jaar geleden.

Corruptie

Ook is het leger de wijdverbreide corruptie een doorn in het oog. De commandant zei dat er snel een interim-regering zal worden benoemd en er verkiezingen zullen volgen. De militaire leider bezwoer dat de machtsovername niet permanent zal zijn.

Militairen

Qarase had Nieuw-Zeeland en Australië gevraagd militairen te zenden om een staatsgreep te voorkomen. Beide landen wilden daar echter niets van weten en zeiden "botweg nee", vertelde Qarase de Britse omroep BBC, terwijl militairen aan de poort van zijn woning stonden.

Het is de vierde coup in twintig jaar op Fiji, een archipel van ruim driehonderd vulkanische en koraaleilanden, circa 1700 kilometer ten noorden van Nieuw-Zeeland. De eilandengroep, een voormalige Britse kolonie, is een van de meest ontwikkelde landen van de Pacific. De economie draait vooral op toerisme en landbouw.

Hoop dat jullie er weinig van merken! Zonde dat zoiets gebeurd, het klinkt van jullie kant zo verschrikkelijk mooi! xxx Es.

• 05 December 2006 - 09:37

Ineke:

Klinkt heerlijk daar! Ben benieuwd naar de fotos. Groeten!

• 10 December 2006 - 15:27

Sylvia:

Jeetje wat een mooie foto's. Heerlijk om jullie te zien genieten in zo'n mooie omgeving. Wordt nu toch een beetje jaloers in ons koude kikkerlandje, denkend aan trainen op een knollenveld! Veel plezier in Nieuw Zeeland...
    Liefs Syl