Death Valley, Kings Canyon en Sequoia - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu Death Valley, Kings Canyon en Sequoia - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu

Death Valley, Kings Canyon en Sequoia

Door: Ineke en gerard een beetje

Blijf op de hoogte en volg Gerard

19 November 2006 | Verenigde Staten, Los Angeles

Het blijft leuk reacties te krijgen, daar doen we het voor! Zelfs na drie maanden zijn er reacties van mensen die nooit eerder hebben gereageerd!

Alsof we nog niet genoeg nationale parken hadden gezien zijn we vanuit Las Vegas naar Beatty, de ingang naar Death Valley NP, gereden. Dit was zo'n drie uur rijden. In Death Valley hebben we een "kleine" ronde gedaan, wat zo'n 150 miles was. Het lijkt of je tussen bulten zand en steen rijdt, mijlenver kun je kijken, zandduinen in de verte. We kwamen een tiental fietsers tegen die nog heel wat km te gaan hadden voor zonsondergang.

De Ubehebe Crater is een rood, zwartachtige krater, een behoorlijk gat in de grond. Op de terugweg zagen we twee coyoty's en een erg mooie zonsondergang.

Erg creatief met eten geweest, we hadden alleen een magnetron en een bakje. Het is toch gelukt om pasta te maken! Water laten koken, pasta erin, op medium een aantal minuten, ham erin, even wachten en klaar! Gerard had als voorgerecht een soepje!

De volgende ochtend waren we nog maar net op weg naar Death Valley toen we moesten stoppen. Er was een zwaar ongeluk gebeurd. De remmen van een vrachtauto hadden het begeven, daardoor heeft hij snelheid opgebouwd tot 60 miles per uur en is tegen de rotsen geknald. De kabine lag aan de rechter kant, de trailer aan de linker kant van de weg, de wielen lagen verdeeld over de weg. Het zag er niet uit en toch is de chauffeur zelfstandig uit de kabine gekomen!
Gewacht tot de weg vrij was gemaakt en de ambulance verdween.

Bij Zabriskie Point hadden we een mooi uitzicht, wat niet goed uit te leggen is. Vanaf Dante's View (5000 feet) konden we over de vallei kijken met zoutvelden, de weg in de verte en bergen eromheen. Je kunt heel erg ver kijken.

We zijn 5000 feet naar beneden gezakt en zelfs onder zeeniveau, dit is bij Badwater. Dit is het laagste punt in de USA. Hier liggen de zoutvelden. Bij Devil's Golf Course leken de zoutvelden op een omgeploegd land met een wit laagje van het zout. Het is zo genoemd omdat alleen de duivel er golf zou kunnen spelen?!

Via Artist's Drive zijn we teruggereden naar de hoofdweg. Een rit via gekleurde rotsen, pastelkleuren geel, rood, oranje, groen, blauw, roze, paars, wit, bruin. Mooi gezicht.

Bij Golden Canyon hebben we 4 km gelopen door de niet alte hoge voornamelijk gele canyon, naar red cathedral. Erg warm, maar lekker om even te lopen na al het auto rijden.

We zaten nog maar een kwartiertje weer in de auto, toen de auto van de rechter naar de linker helft ging en zelfs bijna in de berm. Ik kon het stuur op tijd de goede kant op draaien voordat de tegenligger te dichtbij kwam. Gerard schrok, hij was een paar tellen in slaap gevallen! Erg gevaarlijk, door de rechte lange wegen en het warme zonnetje moet je erg goed opletten. Een plens water in zijn gezicht gegooid en het is gelukkig niet weer gebeurd.

Bij de sanddunes een korte stop gemaakt. Het zand wordt de vallei in geblazen, maar kan er niet meer uit doordat de bergen ervoor zitten. Death Valley is ontstaan door bewegingen van de aarde en is vernoemd naar iemand die het niet overleefd heeft hier tiental jaren geleden.
Een korte wandeling gemaakt bij Mozaic Canyon, waar allerlei steentjes in de canoynwanden zitten. Father Crowley Point gaf een uitzicht over zwart gesteente wat ooit lava is geweest.

In Ridgecrest hebben we geslapen, nadat we lekker konden afdingen op een kamer. Hierdoor 25 dollar bespaard! De volgende ochtend vroeg op zodat we om 7.15 in de auto zaten. Wij kozen voor de toeristische route wat ervoor zorgde dat we erg lang onderweg waren, zo'n vijf uur voordat we in Sequoia NP waren. Een erg mooie route, maar daardoor weinig tijd voor het park. Het mooiste was het uitzicht vanaf Moro Rock (na 400 treden) over de besneeuwde bergtoppen aan de ene kant en de rivier en bergen in de wolken aan de andere kant, erg mooi! De grootste boom ter wereld qua volume is de Sherman Tree, die we in dit park gezien hebben. Helaas maken bomen niet echt meer indruk op ons. Maar hij was echt groot, net als degene in Redwood NP.

Gerard kreeg een verassing want hier hebben ze een Tunnel Log, een omgevallen boom, waar ze een gat in hebben gemaakt waar we door konden rijden. Joehoe!
Vele vele bochtjes deze dag gehad. Begonnen in droog gebied met Joshua Trees en in de NP en eromheen vele bomen en bergen.
De weg naar het grote gebied in Kings Canyon was afgesloten, we zijn door het kleine gedeelte gereden waar weinig te zien was behalve uitzichten. De NP uit gereden, geslapen in Visalia.

Uitgeslapen en in de auto. Weer moesten wij zo nodig voor een toeristische route kiezen, waardoor we eigenlijk de hele dag in de auto hebben gezeten. De uitzichten waren het waard, maar je wordt er erg gaar van. We kwamen uit bij de oceaan, Ventura en zijn naar LA gereden om onze auto in te leveren. Op deze laatste dag kregen we het voor elkaar weer een steen op onze voorruit te krijgen met als gevolg een mooie ster. Gelukkig goed verzekerd.

Drew heeft ons opgehaald vanaf het vliegveld, waarna we zijn huisgenoot Joe hebben opgepikt. Drew woont een paar meter van Venice Beach, 30 sec vanaf muscle beach en het basketbalveld etc een erg mooi plekje. Hij woont met drie mensen in een huis, Joe, Neil en Megan, erg gezellige mensen waarbij we ons welkom voelen. Een hapje gegeten in een buitenbar aan het strand. We slapen in de woonkamer met als gezelschap de katten!

Vrijdag hebben we gebruikt om dingen te regelen en te kopen. Gerard vond dat ik voor schut liep in mijn joggingachtige broek, dus een nieuwe gekocht. Lonely Planet van Fiji, nieuwe veters, etc. Van Venice Beach naar Santa Monica gelopen, waar ze een kleine kermis hebben op de pier. Daar vandaan hebben we dolfijnen en pelikanen in de oceaan gezien behoorlijk dichtbij.
Op de boulevard zie je een hoop verschillende bijzondere mensen. Handlezingen, massages, schilderijen, aandacht vragen voor het een of ander door een bel te klingelen, of hardop te praten, brede gespierde kerels gewicht heffen, etc etc.

's Avonds zijn we met de huisgenoten van Drew mee gegaan, zij een hapje gegeten, wij een drankje gedaan. Via de grachten van Venice gelopen, ze wilden Venetie nabouwen. Een van de grote huizen hier van binnen gezien, door de bewoner zelf ontworpen. Erg apart, maar leuk om te zien.
Gerard heeft een drankje gedaan met Joe in een bar op de hoek, een halve liter PBR, het goedkoopste bier en volgens de meeste het slechtse bier wat je kunt krijgen in de USA.

Vanochtend zaten we om 10 uur al in een bar naar een footballgame (Wisconsin vs buffelo) te kijken onder het genot van een gratis biertje, jagamyster en broodje bokworst en dat voor 10.30!! Dit is universiteit football waar +/- 80000 mensen naar toegaan, het is erg populair. De hele kroeg kleurde rood van de supporters van Wisconsin. Het waren allemaal mensen die daar op de universiteit (daar studeren ongeveer 40000 studenten) hadden gezeten en nu in LA wonen. Door het tijdsverschil was het hier zo vroeg. Erg genoten van de enthousiaste fans.

Vanmiddag zijn we naar een ijshockeygame geweest in een stadion in downtown waar 60000 mensen in passen. De LA Kings tegen de Coyotes uit Phoenix. Veel show en reclame tijdens de wedstrijd en er omheen. De Kings hebben gewonnen met 5-3.

savonds zijn we met Drew en Joe wezen stappen in Santa monica, was erg gezellie. vanmorgen liep ik naar de winkel zag ik Reto lopen van onze western dream trip. hij slaapt hier in een hostel. Ik heb hem meegenomen naar Drew en hij is vandaag met ons meegegaan naar Universal studios. Het was erg leuk. we hebben oa Revenge of the Mummy, Jurassic park en Back to the future de Ride gedaan, dit zijn allemaal gave achtbanen, in het donker of tussen de dinosaurussen. Bij Jurassic park leek het net of de T rex ons op at en toen gingen we recht naar beneden, en water spugende raptors.

Ook zijn we naar Backdraft geweest dan leggen ze uit hoe ze alles maken en op het laatst stonden we in een loods waar alles in vuur en vlam kwam te staan. Verder waren de 3 en 4 D Shrek en Terminator 2 film atracties erg gaaf. het lijkt net of je er midden inzit, de stoelen bewegen, je voelt en ziet water op je, wind, rook en net alsof er beestjes over je heen lopen. Verder hebben we nog een mooie stuntshow van Waterworld gezien met veel stunts, explosies en water. Hier speelden oa acteurs van CSI en Mission inposseble 3 in mee. Verder veel gezien en ook 4 van de race auto's die ze in de Fast and the Furius gebruikten. Daarna nog een hapje gegeten in Universal City. het was een erg leuke dag!

Morgenavond vliegen we naar FIJI!!

Laaterz

PS vanaf bericht 2 de week western dream tot nu hebben we nieuwe foto's geplaatst, veel kijkplezier ermee!

voor onze foto's van U.S.A. check

www.gerardenineke.mijnalbums.nl

• 19 November 2006 - 10:04

Corrina Van Der Klei:

Hoi.
    Wat een toeval.
    Frans had vorige week ook een steen op de voorruit.
    Gevolg: Een mooi sterretje.
    Maar ga zo door.
    Wij lezen elk verhaal en vinden het fantastisch.
    Oh ja met de Niekerker biljart is Frans 3de geworden en Pascal 5de.

Groetjes uit Briltil.
    Frans en Corrina.

• 19 November 2006 - 10:58

Jan En Rita Bakker:

Hoi gerard en Ineke ,het heeft even geduurd maar nu zijn we toch van jullie belevenissen aan het genieten.
    Fantastich wat jullie allemaal beleven .
    Alleen dat die GERARD TOCH ONDER HET AUTORIJDEN MOET SLAPEN HE ?
    Dat snap je toch niet ?haha
    Veel plezier nog ,we zullen nu zeker vaker kijken.

Groetjes Jan en Rita Bakker.
    Flauw van Corine dat ze eerder wakker was als ik en de uitslagen van het biljarttournooi al heeft doorgegeven.

• 19 November 2006 - 11:53

Janneke:

He toppers,

Weer 2 geweldige verhalen om te lezen! Jullie beleven ook veel hilarische dingen he. Doen ze daar best slim trouwens.. geen entree vragen maar dan die prijs van de drankjes! Hopelijk waren die beter te drinken als het goedkoopste en smerigste bier op jullie vorige avontuur! Heb je er in ieder geval nog iets aan gehad.
    Mooie foto's ook weer,en Ineke die M&M's, waren ze ook echt allemaal eetbaar? Nederland schrikt al helemaal als er blauw/paarsen in de zak zitten.
    Heb je bij het vrachtauto ongeluk nog eerste hulp moeten verlenen, of was de chauffeur er al uit toen jullie aankwamen? Ik lees trouwens ook liever niet weer zo'n eng stukje over dat Gerard in slaap valt achter het stuur! Engerds, wel heelhuids weer thuis komen aub.
    Ik heb nu lekker een weekje vakantie, ga een beetje lekker luieren, iets wat jullie op deze reis nog niet veel dagen hebben gedaan denk ik!
    Over 4 weken komt Maaike alweer thuis, gaat al heel erg snel he! Wanneer hopen jullie elkaar te zien?
    He veel plezier daar, ga zo door met schrijven en doe voorzichtig!

Groetjes Janneke

• 19 November 2006 - 13:39

Karin:

He Gerard en Ineke,

Beetje voorzichtig aan! We horen graag de verhalen nog een keer in audio. Mooie foto's, je kan er zo (kerst)kaarten van laten maken. Blijf genieten.

Groeten Karin

en Peter ook
    (stem vanuit de keuken)

• 19 November 2006 - 14:48

Leanda:

Hallo!
    Ook ik lees nog steeds jullie super reisverhalen. Erg leuk om te lezen, zo zijn wij er ook een beetje bij!
    Heel veel plezier op Fiji!!
    Groetjes Leanda

• 19 November 2006 - 22:46

José:

Wonderful pictures, guys!! I spent one year in Visalia (Sequoia National Park) and almost 4 in LA, so you can't imagine what great memories your pictures bring to me. I've been in most of those places!
    By the way, how long is this trip? In order words, how much longer will you keep making me so jelaous?!
    Have fun, amigos!

• 20 November 2006 - 10:09

Apie:

Door mijn fysisch geografische vakken worden die plaatsen nu nog mooier! Verwering, mass movements en gelaagdheid van de bodem, jaja, ik ben goed bezig!
    he maam! Herken je die afritsbroek op je enkels? Haha. Relaxt op Fiji!
    Groeten uit Utrecht.

• 20 November 2006 - 10:41

Jan En Ineke :

hallo gerard en ineke hier even een groetje uit koud niekerk het is op dit momend 5 graden boven nul half twaalf in de morgen en zo te zien is het bij jullie mooi weer we benijden jullie wel hoor .weer geweldige foto;s, en jullie hebben weer heel wat meegemaakt en heel veel gezien .we hopen dat de reis verder goed verloopt en geen ongelukken maken gerard nu een hele fijne tijd nog samen gr. jan en ineke .

• 20 November 2006 - 14:12

Hiske:

Hallo!!!
    Hier weer eens een berichtje van mij. Echt super om al jullie verhalen te lezen en de foto's zijn helemaal gaaf!!! Maar word er wel jaloers van hoor... Nou heel veel plezier op Fiji, ben erg benieuwd hoe jullie het daar weer gaan hebben!
    Liefs Hiske.

• 20 November 2006 - 19:59

Floortje:

He lieffies,
    Wat lekker nu naar de fiji, ben benieuwd hoe jullie het daar vinden. We hebben 3 nieuwe collega's voor je ien!!
    Geniet ervan.
    dikke kus
    (verder tekst en iutleg in mail, deze volgt nog)

• 20 November 2006 - 20:03

Laus:

Wij volgen met heel veel interesse jullie reisverhalen.
    Hele mooie natuurplaatjes weer heel anders dan Zuid-Afrika.Nog heel veel reisplezier gewenst ook namens Ineke

• 20 November 2006 - 20:47

Ide Doornbos:

ev`n een korte groet uut niekerk. leuke sight. wat`n oaventuur. bin best jeloers. mooi deur goan zo.

• 21 November 2006 - 15:19

Burg. Rizt. 9:

Hey, zijn jullie schoenen al versleten? De avonturen houden maar niet op. Blijft leuk om te lezen en te zien. Wij hebben de Sint verwelkomd in Niekerk.
    Dat was voor Manouk ook een heel avontuur. Jullie tuinmeubels staan binnen, dus de winter kan beginnen.
    Tot schrijfs, Have Fun.
    Gr Wendy en co.

• 22 November 2006 - 13:03

Marga:

hoi ik lag een berichten achter. Heb er nu 3 achter elkaar gelezen. Het spin verhaal vond ik leuk!! nou, kalm aan en genieten! groetjes

• 22 November 2006 - 18:22

Auktje En Diderick:

hey reizigers jullie doen het super ik wist niet dat gerard zoveel schrijftalent heeft praten kan die wel en inneke had kapster moeten worden staat je goed gerard leuk kapsel he geniet ze groetjes uit briltil

• 29 November 2006 - 07:33

Bert En Bonnita:

Hallo daar

Ik vond het tijd worden om toch maar even een berichtje achter te laten.
    Geweldig al die verhalen.
    Ik heb ook nog een beetje voetbal nieuws, en dat is dat Richard met de E3 najaarskampioen is geworden.De mannetjes waren heel erg blij, en hebben een mooie toer door de dorpen Niekerk en Oldekerk gemaakt.
    Wij wensen jullie nog een hele leuke tijd toe en wewachten wel weer op het vogende bericht.
    groet'n:
    Bert,Bonnita,Richard en Roland

• 29 November 2006 - 10:19

Mattijs En Rianne:

Hey daar...joehoe... Het is 29 november hoor!!! Een goede soap kijk je toch ook alle werkdagen? Dus kom nu maar op met het volgende reisverslag.

• 29 November 2006 - 10:28

Wim:

Zal alvast ff verduidelijking geven op de berichtgeving. We hebben een smsje van Geer en Ien gekregen dat de internet faciliteiten op Fiji niet optimaal zijn of gewoon er niet zijn. Verdere berichtgeving volgt waarschijnlijk weer vanuit Nieuw Zeeland. Hoop dat iedereen zo op de hoogte is!

Groetjes

• 01 December 2006 - 18:19

Heine+aafke:

groetjes uit zevenhuizen

• 03 December 2006 - 21:46

Tante Gerrie:

Wat een verrassing om op 19 november Gerard aan de lijn te krijgen. Bedankt hiervoor.
    Leuk om jullie belevenissen op zo'n grote afstand te kunnen volgen.
    Momenteel zit ik in Zuidwolde. Sinterklaas is hier gisteren langs geweest. Ik wens jullie alvast een goede jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2007 toe.

Groeten van tanteGerrie en de overige gezinsleden uut Zuidwolde11