De Rocky Mountains! - Reisverslag uit Banff, Canada van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu De Rocky Mountains! - Reisverslag uit Banff, Canada van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu

De Rocky Mountains!

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Gerard

01 Oktober 2006 | Canada, Banff

He hallo allemaal!

De reacties blijven leuk, dus blijf schrijven! en de fotos van de vorige keer zijn nu compleet, kijk bij van wisthler to Jasper.

Na onze dierlijke dag hebben we, voor we naar ons Wilderness hostel gingen, de Athabascawatervallen gezien. Gerard ingemaakt met 5-0 in sets met pingpongen!

Na ons ontbijtje met een eitje zijn we naar Edith Cavell gereden, via haarspeldbochten omhoog. Deze berg is vernoemd naar een verpleegkundige die vele gewonde mensen in de oorlog heeft geholpen en helaas uiteindelijk zelf is geexicuteerd, nee niet leuk. Via de berg liep een glacier naar beneden. Af en toe hoorde je het ijs kraken en vielen er stukjes vanaf.
We hebben hier een hike gedaan waarbij we 500 meter hebben geklommen naar 2288 meter via een zigzagpad. Bijna bovenaan trok het dicht, beetje regen en op de top was het uitzicht verdwenen. We stonden midden in de witte wolken, leuke ervaring. Op de weg naar beneden trok het open en zagen we een hele mooie felle regenboog.
Dichterbij de glacier zagen we dat de ijsblokken behoorlijk groot waren die van de glacier afvallen. De hike was in totaal 8 km.

Naar de Jasper Tramway gereden, maar het regende behoorlijk en als je dan omhoog gaat zie je niks van de omgeving. Gekozen voor een douche in een hostel waar we niet sliepen.

Sunwapta Falls bekeken en op naar ons derde Wildernisshostel: Beauty Creek. Terwijl we met de manager van het hostel in gesprek waren, zat een marter mij aan te kijken vanaf een boom. Toen Gerard keek ging hij snel omhoog! Best een groot beest. We sliepen met z'n negenen op een dorm, waarvan 4 australiers waar we gezellig mee gekletst hebben. Twee ervan hadden dezelfde Afrika-trip gedaan als ons, leuk om die ervaring te delen.
gaslampjes als licht, geen afvoer, alleen een emmer onder het aanrecht die je weer moest legen! Geen warm of stromend water. Wel 11 mensen van het Britse leger!

Bij het opstaan en weer even wassen in de rivier, was het mistig, maar na 10 minuten rijden hadden we blauwe lucht en een stralende zon! Gerard geeft zo af en toe aan wat voor beest hij wil zien en zo af en toe krijgt hij het op commando, zoals vanochtend een hornsheep langs de kant van de weg.

Een stukje gelopen om bij het begin van Columbia Icefield te komen. Er stonden allerlei borden langs het pad waarop stond wat er allemaal wel niet mis kon gaan, hoe je dood kon vriezen tussen de spleten. Een beetje jammer. De glacier oplopen was best moeilijk, behoorlijk glad. Het was hier lekker koud, rond het vriespunt of kouder.

Bij Parker Ridge 270 meter omhoog gelopen via een zigzagpad, een vrij kale berg. Bovenop liepen geiten, die even later verdwenen waren omdat er te veel mensen kwamen. Een geweldig uitzicht over een glacier, bergen etc. In totaal zo'n 3 uur gelopen.

Mistaya Canyon was erg mooi, echt een plaatje uit een boek. Je hebt het idee dat je hier continu in een schilderij zit. Bergen met sneeuw op de top als achtergrond, groene dennebomen ervoor met soms een gele andere boomsoort ertussen in, een riviertje in het midden met rotsen erin die schittert in de zon en uitkomt in de canyon! Lekker in de zon gelegen!

Peytolake is een knalblauw meer, erg mooi maar een populaire plek. We hebben gekeken hoe iedereen hier uiteindelijk dezelfde foto maakt! Maar het blijft speciaal voor thuis en om het zelf te zien! We zijn blij niet in het hoogseizoen te zitten want dan zal het erg druk zijn.
Langs de kant van de weg crowfoot glacier bekeken en natuurlijk een foto gemaakt. Het was genoeg voor vandaag, je neemt het anders niet meer in je op.
In Lake Louise een hostel gevonden, duurder dan ze aangeven op hun folder dat is altijd jammer, maar ja wel de goedkoopste plek hier.

We kwamen de australiers tegen van het vorige hostel, waar we mee afspraken een hike te doen de volgende dag. Twee ervan gingen mee, een stel van 43 en ongeveer 55 jaar oud. Onderaan de hike kwamen we twee belgen tegen die een groep van zes probeerden te vormen net als ons. Je moet namelijk met zoveel zijn omdat hier de berenpopulatie hoog is en je als groep meer indruk maakt. Een ranger ziet erop toe dat dit gebeurd. Gerard wil even toevoegen dat je een boete kunt krijgen van 2000 dollar als je betrapt wordt als je met minder loopt. Een leuke hike die uitkwam in Large Valley, Valley of the Ten Peaks. Er waren 10 bergtoppen op een rij te zien, zwart/donker met sneeuw erop. Verder gegaan naar Sentinal Pass, het waaide behoorlijk en helemaal op de top! Op de top kon je de andere vallei zien en vele bergen. Een klim van 6 km en 725 m hoog. Op de top hadden Gerard en ik een onderonsje met twee kleine eekhoorns. Klommen op onze benen en Gerard had met een een romantisch moment zie foto!

Op de top drie mensen ontmoet uit Canada, Nieuw Zeeland en Duitsland. Als een internationaal team zijn we naar beneden gegaan. Onderweg geen beren gespot, alleen poep met besjes! Na bijna 5 uur waren we beneden.

Lake Moraine beter bekeken op een stapel rotsen, ook een blauw meer. Dat blauwe komt doordat de stof etc naar de bodem zakt, het water is ontzettend helder en wordt blauw door het lichtval. Hoe dieper het water, hoe blauwer. Even een beetje onderwijs, haha!

In de keuken van ons hostel een Deens stel ontmoet waar we mee aan de klets raakten, even later zaten we met hun, een Fransman (kenden we van vorig hostel) en de vier australiers aan tafel. Dit is het leuke van reizen, wijntje/biertje (Heeft EP Mulder gesponsort, toppie en proost) en ieder heeft zijn verhaal!!

Gebruikt gemaakt van de check-out time van 11 uur. Rond twaalf uur op de weg. Lake Louise bekeken, een mooi meer met een dik hotel eraan. Dat is jammer, maar staat er al sinds 1925. Op naar Yoho NP. Twee keer gestopt om treintunnels te zien. Het leuke is als de voorkant al uit de berg is en de achterkant er nog in moet, maar dat hebben wij niet gezien. Het was de laatste dag dat je naar de Takakkaw Falls kon, de 5de hoogste van Canada. Een uurtje een vlakke wandeling, voor de afwisseling gedaan. Eekhoorns staken over het pad. De moose kon je horen loeien, niet gezien. Twee kleinere watervallen gezien.

De natural bridge spreekt voor zich, een brug gemaakt door de natuur. Water, zand, klei, dat wordt cement, rots, een brug.
Emerald Lake bekeken, misschien de volgende keer een hike (we komen hier nog een keer langs). Genoeg gezien, ik wist 's middags niet eens meer wat we 's ochtends hadden gedaan, dan wordt het wel wat te veel, haha!

Na drie hostels te hebben bezocht in Golden (een was dicht, de ander had deze dag geen water en de laatste deden we alleen als er niks anders was) was de vierde raak. Kicking Horse River Lodge, een erg mooi ding, wat vaak te merken is aan de prijs, het viel ons mee. In een dorm, soep, garlicbread en een karbonade (Gerard helemaal blij). We hadden een goedkope supermarkt gevonden, wat kun je daar blij van worden zeg!

De dag begonnen met een bezoekje aan het Visitor Centre, die waren erg enthousiast met vertellen, altijd leuk. Drie kwartier later op pad. Vooral gereden. In Invermere dachten we een hostel te boeken, maar toen we daar kwamen lag er alleen zand, een bouwterrein. Dit hostel bestond niet meer!

Na zo'n 3 en half uur rijden waren we bij de Lussier Hotsprings, deze zijn natuurlijk. We wilden geld besparen door niet naar een betaalde hotspring te gaan. Maar doordat we hiervoor zo veel verder hadden gereden, kwamen we op hetzelfde uit! Ach ja, je weet niet alles van tevoren, hier het meeste niet!
Onderweg hertjes, grote kalkoenen, lama's, koeien en paarden en vele boerderijen gezien.

Via Kootenay NP zijn we naar Banff gereden.
Kootenay is voor een heel groot deel verbrand door een bosbrand in 2003. Je ziet vooral zwarte bomen. Een stop gemaakt bij een lake en af en toe gestopt aan de kant van de weg, waardoor we twee hertjes hebben gezien. Later stonden er meerdere auto's stil, vaak zijn er dan beesten te zien. Dit keer waren het witte berggeiten, met lange stijle haren en die hadden we nog niet!

De laatste dagen geweldig weer gehad, zo'n 20 tot 25 graden. Nu wordt het minder, 10 graden kouder, bewolkt en regen. Vandaag hebben we hoe moeilijk het ook voor ons is een relaxdag! In Banff zitten we nu al bijna drie uur in een internetcafe, beide achter een computer. Mailen, msn-en (voor het eerst) en onze site bijwerken.

Dit was een heel verhaal van de reizende
Dutchies!!

Groetjes Ineke en Gerard

voor onze foto's van Canada check

www.gerardenineke.mijnalbums.nl

• 01 Oktober 2006 - 20:29

Lizanne En Fred:

Super om even met jullie te msn-en, heel bijzonder! En uiteraard weer prachtige verhalen! Have fun!
    Liefs Fred en Lizanne

• 01 Oktober 2006 - 21:12

Bert,Bonnita,en Kids:

Wat een mooie reis hebben jullie.
    Wij blijven jullie op de voet volgen,zolang we maar berichtjes van jullie krijgen.
    We lezen de verhalen met heel veel plezier.
    Ik hoop dat jullie nog veel avonturen en heel veel lol aan deze reis beleven.

Groetjes:Bert,Bonnita,Richard en Roland

• 01 Oktober 2006 - 21:33

Floortje:

He hallo, de foto's zijn super, ik kan het niet beter, top!! Maar die ene foto lijkt wel of jullie in een dame blanche zitten, erg grappig. (samen bij die bruine gletsjer). Enne ik wilde even doorgeven wat voor dieren ik heb gezien vandaag.: 1 fruitvliegje, 3 muggen (waar ik behoorlijk van baal), 2 honden (reed er bijna tegen aan), 1 kat en 2 nachtdieren: Frank en Peter (krijgen jullie ook de groeten van). En ik moet ook zeggen dat mijn foto's af en toe ook op die van jullie lijken, de mont blanc is misschien niet zo hoog vergeleken met die bergen daar en die beer die ik zag was in emmen, maar het lijkt er wel een beetje op!! Als ik nu nog een afritsbroek aan doen, ben ik ook op vakantie!!! Ik geniet van jullie verhalen en ik zal straks nog meer genieten van jullie foto albums (natuurlijk worden ze weer apart gemaakt)Lieverds geniet ervan en hoe ons op de hoogt,
    Hebben jullie trouwens wel eens een rust dag? Want jullie verbranden heel wat calorietjes volgens mij.
    KUs Floortje

• 01 Oktober 2006 - 21:35

Floortje:

Sorry van het ruimte innemend berichtje van hierboven

• 02 Oktober 2006 - 07:51

Erwin En Agneet:

Niekerk-Grootegast,

Het was een lekker nazomers weertje in het oh zo mooie niekerk. Het was over het algemeen een slappe pot, maar er werdt af en toe toch lekker gevoetbald. Na een paar dikke kansen van grootegast, konden de mannen van niekerk in de 2e helft door een super mooie goal van Niels Veenstra ( alias BEP) genieten van de voorsprong. Het bleef gelukkig een rustig potje verder, waardoor we na het fluitsignaal lekker konden genieten van ons welverdiende potje bier.

Solle groet u

• 02 Oktober 2006 - 13:05

Marleen:

De foto's worden steeds mooier!

Liefs

• 02 Oktober 2006 - 15:03

Hendyke:

Mooie Foto's zeg! Echt super. Vooral die regenboog. Hier wordt het echt al herfst, zonet lekker nat geregend op de fiets....

• 02 Oktober 2006 - 16:21

Bianca:

super mooi jullie foto's! je kan ze zo inlijsten! dat jullie nog geen blaren hebben! hier in niekerk, verwarming aan, want het heeft vandaag alleen maar geregend en veel wind! succes daar en laat ons nog veel meer moois zien!
    liefs

• 02 Oktober 2006 - 17:52

Roelfke En Kimberley:

Hoi hoi,
    Wij lezen telkens julie verhalen en kijken naar julie supermooie foto's. Alsof ze zo uit een boek komen. Geweldig. Nu hebben wij toch een vraagje: Wat gaan julie eigenlijk doen als julie terug zijn in Niekerk? Volgens mij moeten julie je hier wel erg vervelen. Wat een avonturen. Prachtig. Nog een prettige reis en heel veel plezier.
    Groetjes Roelfke en Kimberley Bouma

• 02 Oktober 2006 - 18:56

Laus En Ineke:

Gerard en Ineke ik volg jullie reis, om jullie misschien een keer na te doen.Machtige plaatjes van de natuur. als jullie bijzondere bomen zien even een plaatje schieten , heel veel reisplezier gewenst

groeten van Laus

• 03 Oktober 2006 - 09:59

Marga:

Ik ben bijna jaloers op wat jullie allemaal aan moois zien!Zo'n kantoor en verpleegafdeling hebben natuurlijk ook wat, maar het haalt het niet bij wat jullie beleven en zien. groetjes

• 03 Oktober 2006 - 13:40

Marc En Yvonne:

He wat weer een mooie foto's. Ik heb ff niet kunnen kijken, want k zat weer in de ziektewet. Dat verdomde voetbal ook. Maar als je dan ff niet kijkt moet je in een keer heel veel inhalen. Ik vind de foto's er mooi om te zien. De verhalen zijn soms wat te lang voor mij en dan vooral als je zoveel in een x moet doen. Dus zal de volgende x sneller kijken. Have fun. en geniet er nog ff van.
    Heel veel liefs Marc en Yvonne

• 03 Oktober 2006 - 13:43

Yvonne:

Oh ja en het gaat heel goed met het damesvoetbal. Heb je vast al wel een beetje gehoord. Maar we hebben tot nu toe alles nog gewonnen. Moeten zaterdag tegen aduard. Maar we hebben wel te weinig dus kom maar weer terug en dan weer voetballen. Grapje.
    Kus Yvonne

• 03 Oktober 2006 - 13:52

Mij:

Wat een fantastische foto's en mooi verhaal. Ik raak er zelf enthousiast van!! Hou ons op de hoogte.
    Floor en ik zijn druk aan het plannen en waarschijnlijk gaan de jongens als invallers dienen. Natturlijk kunnen ze niet tippen aan....

Liefs karin

• 03 Oktober 2006 - 13:54

Karin:

O, op nog even op jullie bericht en dat van floortje in te gaan: ik heb een paar uilen gezien in blauwhuis ;-p

• 03 Oktober 2006 - 13:55

Karin:

Ik plaats niet vaak berichtjes, daarom nu drie. Floor en ik plannen voor sinterklaas. Even voor de duidelijkheid.

• 03 Oktober 2006 - 16:43

Buurvrouw Betsy:

leuk om de foto's te zien die jullie gemaakt hebben en de verhalen te lezen groetjes betsy en job

• 03 Oktober 2006 - 18:29

Jan & Lianne:

Hey wereldburgers,

Uiteraard volgen wij jullie ook! Leuk om te zien waar jullie al geweest zijn. Enne de foto's zijn top.

Geniet ervan!!

Liefs Jan & Lianne

• 03 Oktober 2006 - 20:54

Els En Lammertjan:

Hoi Ineke en Gerard!
    Wat een prachtige foto's en leuke verhalen! Zo te zien en lezen hebben jullie daar een prachttijd.
    Geniet ervan!
    Groetjes Els en LJ

• 04 Oktober 2006 - 11:06

Janneke:

Hallo lekker sportief stel! Wat weer een verhaal en bijhorende belevenissen! Leuk man.
    Ook de foto's zijn helemaal geweldig en om eerlijk te zijn, die van Gerard en de eekhoorn, tja dat is duidelijk liefde van 2 kanten! Die blik in z'n ogen naar dat kleine beestje?!
    Maar uit het verhaal te lezen vervelen jullie je echt geen dag he, iedere dag weer wat nieuws ondernemen! Hoe moeilijk die relaxdagen ook zijn, neem ze wel he! Op die dagen kunnen jullie mooi weer een lang verhaal schrijven en de supermooie foto's bijplaatsen.

Tot de volgende keer!
    PS Op de afdeling vieren we vandaag ook wereld dierendag, zo heeft iedereen een dier toegewezen gekregen. Weer erg crea bea van de late diensten!
    Jaap-Jan en Flubke hadden voor mij een speciale, nl een ooievaar met baby in de snavel!! HAHAHA lief he.

Liefs Janneke

• 04 Oktober 2006 - 13:49

Conny:

Hej Nomads

Echt super al die verhalen. Veel foto's herken ik van mijn eigen reis. Canada is echt een schitterend land! Ben jaloers dat jullie al die mooie hikes kunnen doen, daar was bij mijn reis niet echt ruimte voor.

Enjoy
    Conny***

• 04 Oktober 2006 - 13:50

Conny:

Trouwens, jullie hebben flink geoefend met fotograferen en een goed toestel volgens mij.
    Wat een verschil met vorig jaar!!! Echt onwijs mooie foto's

• 04 Oktober 2006 - 14:03

Gerrie En Henk:

Wij hier aan de Gondel zijn helemaal stil bij het zien van al die mooie foto's... Ga maar lekker door met alle verhalen, wij genieten op afstand mee!

• 05 Oktober 2006 - 12:29

Apie:

Wauw! Ik sluit me helemaal aan bij Ger en Henk, prachtig!

• 06 Oktober 2006 - 09:19

Marie Zuur:

Ik wil jullie de groeten even doen uit Zevenhuizen.
    Willem is 1 oktober jarig geweest en de feesttent is weer opgeruimd, 40 personen. Jullie moeten goed eten want ik zie aan de foto's dat jullie zijn afgevallen.
    Heel veel liefs en veel succes toegewenst.
    Willem en marie.

• 06 Oktober 2006 - 14:27

Ria En Johan:

Hallo,
    Gerard en Ineke ga rustig door met jullie mooie verslagen en foto's,wij genieten zo wel mee.de mooie zonsondergang heb ik als achtergrond op mijn pc gezet.
    groetjes uit niekerk

• 07 Oktober 2006 - 10:50

Mattijs En Rianne:

Wederom weer een prachtig verhaal met schitterende foto's. Mijn vader (amateur fotograaf) vond ze fototechnisch ook perfect...haha

Dikke kus uit Groningen (waar alles nog steeds lekker doorgaat)

• 08 Oktober 2006 - 16:31

Jan En Ineke:

hoi jongelui weer een stel prachtige foto's en een leuk verhaal erbij ineke. erg leuk, wij zijn terug van een korte vacantie in tunesie was erg leuk lekker warm helaas weer terug in niekerk koud en donker weer de dikke trui maar weer aan wij wensen jullie nog een erg fijne reis toe en de groetjes van jan en ineke

• 09 Oktober 2006 - 11:57

Ton /Lydia:

Net terug uit het mooie Indonesia.Geweldige reis gehad.Lees jullie verslagen,prachtig.Wat een werk,heb je daar nog tijd voor? Hoop dat alles verder naar wens zal verlopen.Grt.Ton/Lydia

• 10 Oktober 2006 - 14:03

Floortje:

Haha, ik heb hartelijk gelachen om het berichtje van Karin!!!Uilen in Blauwhuis, als jij gaat trouwen zul je dit horen in het stukje!!!!!!!
    Enne ik heb niets te maken met de dieren op b2va, sorry!!
    Kus