The unbelieveble Serengeti en Ngoro Ngoro Crater - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu The unbelieveble Serengeti en Ngoro Ngoro Crater - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu

The unbelieveble Serengeti en Ngoro Ngoro Crater

Door: Ineke en gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

10 Juli 2009 | Tanzania, Arusha

hello

.... Olifanten, wildebeesten, antilope, hyena, struisvogels, secretary bird, basterd, giraffen, slangen, Hagedissen rose + paars. De laatste 3 hebben we gezien bij een uitkijkpunt in de Serengeti. Als hoogtepunt leeuwen op rotsen, 2 mannetjes, 2 vrouwtjes en we konden zo dichtbij komen, echt geweldig!! Een rots verderop lagen nog een paar leeuwinnen. Vlak daarna kreeg onze driver Samson een tip dat er een luipaard was gezien. Ondertussen dat wij ernaar toe reden spotte we een leeuw in het lange gras. Na goed kijken liepen er 3 kleintjes achter aan, tussen de zebra's.

De luipaard was erg goed verstopt in een boom. Even later bleek er opnieuw 1 gspot te zijn. Deze lag heerlijk te slapen op een tak zonder blad, erg goed te zien met een beginnede zonsondergang op de achtergrond.

Met de gamedrive gaat het dak omhoog en heb je prachtig uitzicht met groepen zebra's, wildebeest, sprinkbok, hier en daar olifanten, struisvogels, hartebeesten etc. Geel gras af en toe boemen en blauwe lucht met wolkjes. We waren laat op de camong waardoor we gelijk konden eten. Stinkende toiletten = gat in de grond en doorspoelen kan tot het water op is. Nog even bij het kampvuur en op bed.

om 6.30 opgestaan. Eerst een gamedrive gedaan, er liepen 2 hyena's vlak naast ons kamp en daar zitten geen hekken omheen. Het was erg fris met open dak, maar opnieuw veel gezien. Ook zagen we nog tweeluchballonnen, is waarschijnlijk prachtig, maar ja geen tijd. verder Baboons, olifanten , pumba's, hyena's, zebra's wildebeest, springbok, struisvogels, gazelle, toppies, nijlpaarden, dikdiks, bastards, secretary birds, hartebeest, eagels en giraffen van dichtbij en opnieuw leeuwen, dit keer op jacht wachtend tot ze een zebra zouden pakken. ze gingen er wel op af, maar pakten geen. veel dieren hebben jongen, die spelen leuk in het rond.

Vervolgens zijn we de Serengeti weer uitgereden. Op weg naar de Masai stam, voor 20 dollar kregen we een dans, de binnenkant van een huisje(gemaakt van takken, koeienpoep en papier) en een schooltje te zien. Gerard deelde in het schooltje natuurlijk EP ballonnen uit aan de kinderen, beetje reclame. Daarna konden sieraden kopen. Door de koeienpoep op de huisjes ruiken de mensen niet echt lekker. Ze eten daar alleen melk, bloed en vlees en toen wij weg gingen kreeg 1 een sandwich over de takkenheg, Ja ja.
Alex onze gids vertelde dat de Masai helemaal geen leeuwen ectra meer mag doden, maar onze gids daar had dat natuurlijk wel gedaan.

Naar de rim of the Ngoro Ngoro Crater gereden waar ons kamp was. Dit ligt hoger, waardoor het kouder werd. Gerard had 1 van de mooist avonden van zijn leven. In het donker stonden we om het kampvuur. Gewaarschuwd voor bushpigs die op zoek zijn naar eten, daarom alle eten en toilet spullen uit de tent. En ja hoor even later hoorde ik geritsel, daar was de busch pig, niet bang voor een zaklamp. Een behoorlijk varken. Albert onze kok, had de overgebleven spaghetti in de bosjes gegooid. Daar kwammen 3 hyena's op af die een paar meter van ons af stonden. Een jackhals liet zich ook nog zien. Eenmaal op bed viel Gerard snel in slaap. I hoorde van alles met blikjes. De pigs hadden de koelbox met bier en wijn omgegooid. Even later hoorde ik gesnuffel naast de tent en hij raakte de tent aan. Gelukkig ging khj voorbij na de vrolijke verhalen van Alex (onze gids) dat zo'n big je tent kan openscheuren. Gerard heeft 's nachts zebra's langs horen komen, die 's avond al dicht bij de tenten stonden.

Weer vroeg opgestaan, het was mistig en nog donker, maar de zebra's stonden vlakbij ons. Inpakken, ontbijten en hup de kou en de mistige crater in. Meer groen en water, het duurde voor we wat zagen.
Maar toen waren het ook duizenden buffels. Verder zebra's, hippo's, wildebeesten, pumba's struisvogels en een hele groep hyena's. Vlak voor de plas pauze, wat niet overal kan, zagen we 2 leeuwen en 2 leeuwinnen lopend door het gras en een Black rhino, erg mooi!! Yes, de officiele Big five compleet!! Toen via de Rim weer terug gereden. Heerlijk weer een douche na 3 lange dagen stof happen!

Na een gezellig avondje in de bar met de noorse meiden, een ierse en de kok en de driver om 4.30 weer op pad naar Der Es Selaam. We hadden ruim 13 uur nodig om 650 km af teleggen. Onderweg paar korte pauzes voor bush toilet, lunchen, en een prachtige Baobabtree. Gerard had nog EP ballonen die hij uitgedeeld heeft aan de kinderen. Geweldig om te zien , al die handjes omhoog en helemaal blij.
Onder het rijen mooie uitzichten, berachtig, groen, half bewolkt, sisselplanten (voor het maken van touw) veel mensen, herders met hun vee. Vele winkeltjes waar van alles verkocht wordt. Vele kinderen en dat alles in de sfeer van 50 jr terug in NL. De huizen/hutjes zijn gemaakt van elk materiaal wat je maar kan vinden.

In Dar Es Salaam was het ontzettend druk Qua mensen en markt. Zo kleurijk, alle verschillend kleuren kleren. Met de ferrygingen we naar een klein eilandje vlakby. we moesten de truck uit. Eindelijk zelf tussen de mensen. Behoorlijk druk wachtend op de ferry en als het hek bijna open gaat met z'n allen naar voren. Zodra het hek los is gat iedereen zo snel mogelijk met wat ze willen meenemen de ferry op tussen de auto's , fietsers. Je kunt erop tot dat hij weg vaart, mensen springen nog wel meer dan meter over het water om te kunnen, mooi omt te zein, gewoon gan. Aan de andere kant weer het zelfde en terug naar de truck. Camping aan het stand met lounhebar, zwembad, buitendouch met rieten wanden, geen dak en tussen de bomen, Heerlijk! Een paar biertjes en even gepoeld en slapen. Om 4 uur werden we wakker gegalmd door het eerste gebed van de jingeljangel toren. Het klonk net als ons noodalarm in nederland. Gelukkig duurde het maar 30 minuten. Nog even uitrusten en hop, afscheidnemen van de kok Albert en de driver Evan en op naar de boot naar Zanzibar!

Jullie Reporters vanuit Tanzania

foto's van Kenia en Tanzania check