Wildlife, Gorges en avontuur in West Australie - Reisverslag uit Port Hedland, Australië van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu Wildlife, Gorges en avontuur in West Australie - Reisverslag uit Port Hedland, Australië van Gerard Cruining - WaarBenJij.nu

Wildlife, Gorges en avontuur in West Australie

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

25 Februari 2010 | Australië, Port Hedland

He trouwe lezers

Daar zijn we weer, we hebben natuurlijk weer heel wat beleeft en alles gaat goed met ons. We hebben hier allemaal maten want iedereen zegt hier " He Mate, How are you doing?" en dat geeft natuulijk een goed welkom gevoel. Verder zwaait bijna iedereen die je tegen komt op de weg maar dat zijn er meestal maar een stuk of 10 auto's / road trains op 300 km. De Truckers zwaaien altijd want wij hebben Levens groot " Get F.cked" boven op ons dak staan, en dat kunnen zij wel lezen. Verder ziet onze Van er aardig Oke uit er rijden hele Apart geschilderde busjes rond. Dit is dus west Australie en de Outback. Na ons vertrek vanuit Perth hebben we 3122 km in een gemiddeld plus 45 graden wicked busje gereden. En zijn we na 281 kangeroe's/wallibies, 63 schapen/geiten, 19 koeien, diverse vogels, tig sprinkhanen en een python wel allemaal kapot gereden en liggend aan de zijkant van de weg aangekomen in Port Hedland. Maar ik zou bij het begin beginnen, Komt ie...

Na een update van het Nieuws in Nederland via de wereldomroep zijn we met Kim naar het Verhuur bedrijf Wicked gereden waar we een busje hadden gereserveerd. Dan denk je dat is zo gepiept, niet dus. Na 4 uur wachten konden we eindelijk onze Van meenemen. Eerst even tanken want de tank was schoon leeg. Zo gaat dat in de backpackerswereld!
Snel naar Kim gereden onze spullen ingeladen, water gevuld en na nog wat boodschappen konden we Perth en onze vriend Kim na een fijn weekend in zijn computer kamer verlaten. Ook kon Kim nog naar zijn vrijwilligers werk waar hij rond de lunch al zou zijn. En ons Avontuur richting Darwin kon beginnen, Yoehoe!!

Na bijna 3 uur rijden en wat papegaaien kwammen we vlak voor het donker aan in Cervantes, en in het donker wil je hier niet rijden met al die gekke springende skippies. Eten en slapen. De volgende morgen vertrokken naar de Pinnacles NP, rondje gereden en verstoppertje gedaan. De pinnacles zijn allemaal Grote stenen pilaren van lime-stone in verschillende maten die her en der uit het zand steken. Het was een mooi landschap daarna door gecrost. Onderweg hebben we nog een Emu gespot en heeft Ineke nog een lekker eitje gebakken op de gratis BBQ in de haven van Dangara. Het mooie hier in Ausie land is dat er overal bbq's staan op mooie plekken en dat kost niks. Om 4 uur waren we in Geralton, hier zijn we naar het Maritime Museum geweest met info over het Nederlandse ship de Batavus die daar voor de kust gezonken in 1611 of zo, was wel interresant. 's Avonds na een lekker biertje en dinee, heb ik Ineke nog even laten winnen met tafeltennis. Kon ze lekker slapen.

Na wat rond te hebben gewandeld begon om 1 uur onze prive surfles. De 23 jr Jamie was 2 jr geleden nog 36 ste op de wereldranglijst vrouwen en heeft dan ook overal ter wereld gesurft. Eerst weer een beetje het gevoel krijgen en even later gingen we weer peddele, kippe vleugels nadoen en voorzichtig proberen te staan en jaa hoor met wat hulp van Jamie pak je dan die golf en geeft het een geweldig gevoel. Even later mocht ik al mijn eigen golf kiezen en go with the flow. Ineke ging ook lekker en surfde na 1.5 uur zo naar het strand. Op naar Kalbarri NP nu al met dik 35 graden. Onderweg zijn we nog gestopt bij een roze meer in Port Gregory erg raar want het was echt roze. Daarna nog gestopt bij Verschillende mooi gorges langs de ruige kustllijn al van Kalbarri NP.

Aangekomen in Kalbarri zagen we allemaal roze/grijze papegaaien. Daarna kregen we een prachtige plek op de camping toegewezen, voor aan de weg met uitzicht over de baai en op de papegaaien met ons eigen bankje voor bij de stoep. Hier hebben wel lekker gechilled met een borrel en van de sunset genoten. Het leuke van de campings is dat je een keuken hebt waar je eten in de koelkast propt en andere mensen ontmoet. Eerst een oud stel die ook in een Wicked van rijden en opzoek waren naar goud in de outback. Hij liet ons nog een klompje zin twv 600 dollar en hij schoot op wilde honden want daar kreeg hij 25 dollar voor per staart. Laater nog een gekke engelsman die 6 mnd op Texel had gewerkt in de jaren 60 en zijn Nederlands weer wat wou opvijzelen en nog een dronken chappie die het verschil niet meer wist wat nou zijn worstjes waren rund of kangeroe. En dan heb je nog de rondrennende kakkerlakken die je in de meeste buiten keukens tegenkomt, geweldig.

De volgende morgen eerst op Hagedisen jacht rond ons busje en daarna naar het strand gelopen want daar waren 6 pelikanen die ze gingen voeren, was een mooi gezicht maar er waren meer mensen. Het was ondertussen al 40 graden toen wij het andere gedeelt van Kalbarri NP inreden. Na 26 km over een hobbelende zandweg kwamen we aan bij The loop hier had je een mooi vergezicht en daarna zijn we verder gelopen naar Nature's window. Het is een rots met een gat erin maar erg mooi in een prachtige omgeving. Ondertussen was het al bloedheet en wisten we ook weer dat ze muggen hebben in Australie, de slechte dingen vergeet je he. Maar met 10 muggen alleen al op je gezicht snel naar Z Band gereden ook hier hadden we een klein walk naar een geweldige lookout over de Gorges. Daarna nog 2 andere uitzichten en een gekke kangeroe sprong voor de auto langs. En zo reden we helemaal nat en plakkerig richting Den ham in Shark bay om te overnachten. Het was ondertussen al 48 graden en onze airco blijkt het niet aan te kunnen met deze temperaturen want dan begint onze van te schokken en oververhit te raken, tjaa lekker warm dus.

Om 7 uur waren we al weer aan het rijden naar Monkey mia. Hier komen Botle nose dolfijnen elke morgen als ze zin hebben in een visje. En toen wij het strand op liepen zwommen er al een stuk of 12. Na een praatje mogen een paar mensen ook een vis voeren aan een dolfijn, en ja hoor Ineke had haar opvallenste jurkje aan gedaan en zij was de gelukkige. Lekker een stinkvis in je hand en dan komt er na een tijdje een dolfijn naast je en doet zijn bek open, HAP en weg is de vis. Ineke was helemaal blij en ik ook toen ze haar handen had afgespoelt. Ook hebben we daar nog een grote schildpad en 2 pelikanen gezien. Even later gingen de grote flesneusvissen weer een stukje zwemmen en zagen wij een grote Katamaran aan komen voor een rondvaart op zoek naar Wildlife. Ik ben er heen gelopen en heb gevraagt of ze nog plek hadden voor ons en 10 min later zaten we op volle zee. Onderweg hebben we nog meer Dolfijnen, Roggen, vogels, Reuze Schildpadden en een Zeekoe (is aan het uitsterven) gezien van een paar meter afstand. 2.5 later waren we terug aan land en hebben we nog even gezwommen met weer dolfijnen op afstand en een rog in de buurt daarna gechild onder een Palmboom waar even later zomaar een Emu vlak naast ons liep.

Om 2 uur zijn we weer gaan rijden in ons hete bakie, weer richting de 50 graden. Een korte stop gemaakt bij Eagle bluff waar we klein jonge haaitjes zagen zwemmen. Na 400 km hebben we wat bijgekletst en gepit in Carnevon. Weer vroeg gaan rijden naar Coral bay. Hier zijn we naar het hete strand gegaan en daar hebben we even gesnorkeld over het koraal en tussen al die gekleurde vissen. We werden steeds achtervolgt door grote snappers in het water van een cm of 60. Verder lekker gerelexed, een wasje gedraait en een mooie sunset op het strand. De volgende dag zijn we via Cape Range NP naar Exmouth gereden. In het Nationale park kwamen we nog een grote kangeroe en wat papegaaien tegen en hadden we 2 x een erg mooi uitzicht in Charles Knife canyon via weer een erg hobbelig zandpad. Na nog wat springende vrienden en emu's lagen we om 2 uur in het zwembad, maar daar werd je ook weer gek van de muggen. Later nog even door het NP gereden en wat beaches bekeken en super groten zandduin. 's avonds zijn we met een paar Wicked dudes uit Canada tegen en daar zijn we mee (ja iedereen met een wicked busje, zwaait naar elkaar en zoekt elkaar op, beetje kletsen en drinken) naar het strand gereden in het donker om Schilpaden te spoten. Want daar was een broedgebied voor schildpadden. En ja hoor na een half uur over het strand slenteren zagen we 2 baby schildpadjes rennend tegen in het maanslicht over het strand. Geweldig ze waren net uit het ei gekropen en zochten nu de snelste weg naar de zee. Ook vonden we nog 1 die op zijn rug lag, die heb ik maar even naar de zee geholpen.

Om 6 uur zijn we gaan rijden om de hitte voor te zijn en we hadden 600 km voor de buch om in Karijini NP aan te komen. Het voordeel van vroeg rijden is dat je mooie uitzichten hebt en heel veel wildlife. Zo zagen we mooie rode gekleurde rotsen maar ook weer genoeg skippies, Emus, vee en zelfs een vos. Wow boven op de rem en omdraaien want er zat een grote guana op de weg aan een dooie kangeroe te eten, hij was wel 1.5 meter lang en was erg gaaf om te zien. Ook stond er in 1 x een groot bord met landingsbaan voor vliegtuigen, dus moesten we de weg delen met de flying dokters. Op fraser eiland op het strand hadden we dit al wel meegemaakt maar nog niet op de snelweg, ha ha. Na 6.5 uur zweten waren we op de Campground in Tom Price. Wat gekletst met een stel Engelse backpackers in het zwembad en later in de middag begon het wat te regenen. Ze zijn hier blij met regen want daar wachten ze al maanden op. En het stikte hier van de krijzende papegaaien. Later werd het steeds donkerder in de lucht en na het eten barste het los. We waren met 4 duitsers en de 2 engelsen in de keuken die hier allemaal open zijn. En het begon steeds harder te regenen, te flitzen, te knallen en te waaien. Wij werden bijna we geblaast uit de keuken en zo stonden we als een kude schapen tegen de koelkast aan te schuilen. Tl lampen zwaaiden heen en weer, knallen, regen vloog door de keuken heen en takken braaken af van de bomen en de stroom knalde eraf. Na een uur was het ergste over en konden we weer veilig naar ons bedje, poeh dat was even slikken.

De volgende morgen lagen er overal grote takken over de camping, vuilnisbakken waren omgewaaid en zelfs bomen lagen om ver. Maar wij moesten weer op pad want wij gingen nu Karijini NP verkennen zo reden we over 50 km onverharde zand weg, slingerde om de gaten en water heen naar Hamersley gorge. Aan het eind zat onze hele gril vol met grote rokende spinkhanen. 10 min klimmen en we waren beneden in Gorge, prachtig poelen met water en watervalletjes. Zo er een mooi waterval zijn 40 min stroom opwaards hiken. Na 1.5 uur kruipend langs kliffen over stenen en door struiken vond ik een de verborgen Natural springs met een beetje druppende waterval. Later bleek dat het maar 5 min lopen was naar de 2 de waterval. Maar toch hebben we hier geweldig genoten lekker gezwommen en geploeterd tussen de visjes pas na 4.5 uur kwamen er nog 3 mensen aan. Op de terugweg was er de weg zomaar overstroomt. Dit zijn de Flood ways en dit kwam door de hevige regen van gisteravond. Ineke heeft eerst gevoeld, want heenweg was er nog niks. Aanloop genomen en gas en we hebben het gered en de Van was ook weer mooi schoon. ' s avonds hadden we weer regen en hebben we lekker wat biertjes gedronken.

Om 7.30 werden we met nog 4 engelsen opgehaald door Bas onze gids die ons de rest van Karijini ging laten zien. Het mooie van een gids is dat zijn alle mooi bijzondere plekken weten. Eerst zijn we naar Oxers lookout gereden hier komen 4 grote Gorges bij elkaar en heb je een geweldig uitzicht. Daarna zijn we de Weano gorge ingeklommen na 150 treden. Daarna via de gorgewand geklauterd door 2 meertje gelopen met water tot boven de knieen uitkijkend voor grote Pythons die hier leven en in de rotswanden liggen. Even later kwamen we aan bij een hoge wand met een smalle doorging hier gingen we doorheen en hadden al een onze handen en voeten nodig om niet uit te glijden. Aan het einde van de smalle gorge was een style afdaaling via een waterval, eerst via een handreel en daarna via een 3 meter hangende touw. Na wat geklungel waren we beneden in een Adembenemde ronde gorge met hoge wanden aan alle kanten en boven aan scheen de zon in het prachtige badje. Hier hebben we even lekker gezwommen en daarna zijn we weer terug geklautert. Daar kwammen we nog een Baby python tegen.

Na de lunch hebben we nog een paar geweldige lookouts gezien en zijn we naar Fortescue falls geklommen. Hier waren meer toeristen zo volgende we nog een pad door een bos waar we nog hagedissen en grote vleermuizen zagen. Aan het einde kwamenn we uit bij een mooi meertje met 2 schitterende watervallen waar je naar toe kon zwemmen, en waar je dan onder kon zitten. Na een tijdje zagen we Bas een gebaar maken. Er was een Dingo vlak bij onze tassen. Wij als een speer terug zwemmen en even later was de Dingo 2 meter van ons af, erg mooi. Daarna zijn we na een geweldige dag terug gehobbeld. En stond er nog een Wicked busje geparkeerd op onze plek, de Canadezen. Zo hebben we een geweldige avond gehad met de 4 engelsen, de canadezen en 2 duitsers. Met 10 man rond de tafel, lekker slap ouwehoeren en de drank vloeide rijkelijk. Het was ouderwets gezellig!

Vanmorgen zijn we weer op tijd vertrokken naar Port Hedland. Onderweg zagen we nog weer een grote Guana over de weg kruipen en moesten we nog wachten voor een meer dan 1 km lange trein met ijzer erts aan boord. Nu gaan we een slaapplekje zoeken en morgen gaan we richting Broome. We hopen dat het weer een leuk verhaal is geworden.

En de foto's staan weer op www.gerardenineke2.mijnalbums.nl . Veel plezier.

No worries mates van jullie reporters vanuit Port Hedland WA

• 25 Februari 2010 - 10:12

Maaike:

OOooh wat weer supergeweldig om te lezen en te zien!
    Er komt bij mij ook weer vanalles naar boven!
    Heel veel plezier verder en schrijf nog maar even een paar keer!

Liefs,
    Maaike

• 25 Februari 2010 - 10:46

Liset :

Klinkt allemaal goed! Jullie zien ook zoveel in het mooie Australie! Nog maar een paar weekjes en jullie zijn al terug, wat gaat de tijd toch snel!

Liefs Liset

• 25 Februari 2010 - 10:49

Suzanne:

Wauw wat een verhaal weer en ik moet zeggen dat jullie een hele blitse van hebben!!! hahahah
    Prachtige omgeving!!!!!
    Genieten en ik verheug me op jullie volgende verhaal!!!

Kus van Suz

• 25 Februari 2010 - 11:52

Wilco & Hendrika:

Al weer heel wat beleefd lezen we!! Geniet er nog maar even lekker van.

Lfs

• 25 Februari 2010 - 13:17

Kim:

Hi Gerard & Ineke - Babel doesn't translate well from Dutch, but I can tell you are having a good time, especially in Karajini NP. It's also warm today in Perth: 41° today. Enjoy the rest of your travels.

• 25 Februari 2010 - 20:39

Alfred / Anke:

Ja ja, jullie kunnen wel denken dat jullie heel wat beleven, maar wij hebben Sven! Hah!!!

• 26 Februari 2010 - 08:16

Tineke:

Wat beleef je dan wat he, geweldig hoor.
    Nou nog veel reisplezier verder, en geniet ervan.
    Heb gisteravond met Mamme Josephie en Annemarie gegourmet hier bij bij thuis. Was heel lekker, en gezellig. He schatjes laterz, liefs uut Grootegast doei doei kus.

• 26 Februari 2010 - 17:36

Syl:

Hey, Dre en Klaas net opgehaald van schiphol en dan komen jullie geweldige verhalen al weer!!
    Genietse en tot snel.
    Dikke kus Syl

• 26 Februari 2010 - 18:04

Karin:

Klinkt súper!
    Geniet er nog maar even van...

Groeten Karin

• 26 Februari 2010 - 19:35

Beverdam Bo'msmilde:

Tjesus van een verhaal! Geweldig om te lezen, maar ehhh hier is het wat rustiger met het weer. Geniet nog maar ff van het warme en fantastische skippy-land. Prachtige pica's! Tot gauw Kus van de Bevers

• 28 Februari 2010 - 13:33

Esther:

Leuk verhaal en mooie foto's. Veel plezier nog. liefs Esther

• 28 Februari 2010 - 14:42

Klaas En Andrea:

Beetje eentonige reacties worden het, maar weer een super verhaal en gave foto's! Net een week thuis en alweer zin om terug te gaan ;)
    Maar even thuis is ook lekker, super thuiskomst gehad. Kunnen we nu weer plannen maken voor volgend jaar!

Kus

• 28 Februari 2010 - 15:08

Floortje:

Wat fijn dat borrel er ook was bij dat bankje, das toch fijn ;)
    En texel trekt altijd raar volk hè?
    Mooie plekjes gefotografeerd hoor!
    Kom maar nog niet naar huis, want de ziektekiemen vliegen je hier om de oren, net als de regen trouwens!! Ik spreek jullie na onze vakantie!! We lossen elkaar net fijn af.
    Dikke kus Floortje en natuurlijk ook van man en zoon.

• 28 Februari 2010 - 18:02

Avec Jean:

Hallo Allebei, als ik dit allemaal zo lees,jullie missen
    wel de aanbiedingen bij c1000, de val van het kabinet (ben je even weg en dan valt het weer) the olypic games, een rustige dag op het werk,maar dit alternatief is natuurlijk schitterend.
    en de rest........ nou ja dat zie e wel weer.
    He blijf genieten,hou het gezond, en vanuit een grauw nederland
    de groetjes jan kok

• 04 Maart 2010 - 20:41

Henk Horsman:

Geweldig, misschien ga ik volgend jaar.
    Blijf genieten
    groetjes Henk

• 08 Maart 2010 - 02:00

Hardwerkende Karin@n:

Hallo vakantiegangers,

Wat een heerlijke, jaloersmakende verhalen!! en wat een foto's. Ik heb al een mooie voor jullie uitgezocht om naast de trouwfoto te hangen (je belt maar als je thuis bent).
    Geniet nog even, en tot gauw!

Liefs
    (ik reageer maar weer op hetzelfde reisverslag..., lees het steeds weer, wie weet onthoud ik dit keer wel waar jullie zijn geweest).